آینده همکاری دفاعی بریتانیا و اتحادیه اروپا پس از برگزیت

اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در یادداشتی نوشته است که دولت بوریس جانسون قصد دارد به‌نحوی انعطاف‌پذیر به همکاری‌های دفاعی با اتحادیه اروپا ادامه دهد، چنان‌که ضمن مشارکت با اروپا در حوزه‌های نظامی و امنیتی، منافع بریتانیا مستقل از اتحادیه نیز تأمین شود.

♦️ آینده همکاری دفاعی بریتانیا و اتحادیه اروپا پس از برگزیت

 

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در یادداشتی نوشته است که دولت بوریس جانسون قصد دارد به‌نحوی انعطاف‌پذیر به همکاری‌های دفاعی با اتحادیه اروپا ادامه دهد، چنان‌که ضمن مشارکت با اروپا در حوزه‌های نظامی و امنیتی، منافع بریتانیا مستقل از اتحادیه نیز تأمین شود.

🔹 دولت بریتانیا در نوامبر ۲۰۲۰ از افزایش بیش از ۱۶ میلیاردی بودجه دفاعی‌اش خبر داد. امری که می‌تواند از تبعات برگزیت در تمایز سیاست‌گذاری‌های بریتانیا با اتحادیه اروپا ارزیابی شود. با این وجود، برخی کارشناسان معتقدند امکان ادامه همکاری‌های دفاعی بریتانیا با کشورهای اروپایی به سه دلیل فراهم است:

۱️⃣ انگلستان هم‌چنان می‌تواند به صورت دو یا چندجانبه به مشارکت با کشورهای عضو اتحادیه بپردازد. نیروهای اعزامی مشترک با دانمارک، استونی، فنلاند، لتونی، لیتوانی، هلند، سوئد و نروژ به علاوه اتحاد راهبردی نزدیک دفاعی با آلمان و فرانسه نمود آن است.

۲️⃣ بریتانیا از اتحادیه خارج شده ولی از قاره خارج نشده و این موقعیت ژئوپلتیک دائمی به واسطه عضویت این کشور در ناتو، هم‌چنان به روابط دولت انگلیس با کشورهای عضو این اتحادیه در موضوعات امنیت راهبردی تداوم می‌بخشد.

۳️⃣ اتحادیه اروپا اخیراً شرایطی را فراهم کرده که کشورهای غیرعضو نیز می‌توانند در برخی پروژه‌های صنایع دفاعی این اتحادیه مشارکت داشته باشند. امری که مورد علاقه شرکت‌های صنعتی و هم‌چنین ارتش انگلستان به‌ویژه در حوزه سیستم‌های جنگ‌های هوایی است.

🔸 با این وصف، چالش اصلی در این خصوص رویکرد برخی دولت‌های اروپایی به‌ویژه فرانسه در راستای «استقلال راهبردی» آن از آمریکا می‌باشد که به‌خصوص پس از پیروزی ترامپ و برگزیت پی گرفته شده و در اقدام‌هایی مانند تشکیل صندوق دفاعی اروپا نمود یافت. باید دید پیروزی بایدن و تلاش دموکرات‌ها برای احیای روابط دو سوی اقیانوس اطلس چه تأثیری بر رویکرد فرانسه و کشورهای هم‌سوی آن در راهبرد استقلال‌جویانه خواهد داشت و سرنوشت بریتانیای پسابرگزیت چگونه رقم خواهد خورد.

منبع

(https://ecfr.eu/article/how-britain-and-the-eu-could-cooperate-on-defence-after-brexit/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه