امارات متهم اصلی حمله به فرودگاه عدن

چهارشنبه 10 دی، هیئت دولت مستعفی یمن که پس از یک سال تأخیر تشکیل شده و در ریاض در مقابل منصور هادی سوگند یاد کرده بود، وارد فرودگاه عدن شد تا به یکی از بندهای توافق ریاض و در واقع یکی از اصلی‌ترین وعده‌های دولت تازه‌تأسیس مبنی بر استقرار در اراضی یمن جامه عمل بپوشاند که ناگهان در حین پیاده شدن اعضای دولت از هواپیما، چندین انفجار ناشی از بمب و شلیک موشک بخش‌های مختلف فرودگاه را لرزاند.

♦️ امارات متهم اصلی حمله به فرودگاه عدن

#تحلیل_کوتاه

🔹 چهارشنبه ۱۰ دی، هیئت دولت مستعفی یمن که پس از یک سال تأخیر تشکیل شده و در ریاض در مقابل منصور هادی سوگند یاد کرده بود، وارد فرودگاه عدن شد تا به یکی از بندهای توافق ریاض و در واقع یکی از اصلی‌ترین وعده‌های دولت تازه‌تأسیس مبنی بر استقرار در اراضی یمن جامه عمل بپوشاند که ناگهان در حین پیاده شدن اعضای دولت از هواپیما، چندین انفجار ناشی از بمب و شلیک موشک بخش‌های مختلف فرودگاه را لرزاند.

🔹 فارغ از اینکه رویداد مورد اشاره نشان داد وضعیت دولت برآمده از توافق ریاض از آنچه پیش‌بینی شده بود وخیم‌تر است، اما شناسایی عاملان آن نیز دارای اهمیت است. چراکه تا حد زیادی می‌تواند شرایط نیروهای ائتلاف در یمن را روشن کند.

🔹 پس از این انفجارها «محمد البخیتی» عضو شورای سیاسی انصارالله تأکید کرد که انفجار‌های فرودگاه عدن هیچ ارتباطی به این جنبش ندارد. وى گفت: این حمله حاصل جنگ بین مزدوران در عدن و تسویه حساب از طریق کشمکش میان نیروهاى متجاوز است.

🔹 با اینکه سخنگوی وزارت خارجه ایران این انفجارها را محکوم کرد اما به گزارش روزنامه سعودی عرب نیوز، سخنگوی دولت مستعفی یمن ایران را متهم کرد که طراحی این عملیات را به عهده داشته است.

🔹 در میان اظهارنظرها در رابطه با این حادثه شاید توئیت «ترکی الشلهوب» نویسنده و فعال رسانه‌ای مشهور سعودی بتواند تا حد زیادی پرده از ماجرای روز چهارشنبه فرودگاه عدن و دلایل و عاملان آن برملا سازد. الشلهوب نوشته بود:
– چه کسی کنترل شهر عدن را در اختیار دارد؟ پاسخ امارات است.
– چه کسی از بازگشت دولت «قانونی» به شهر امتناع می‌ورزد؟ پاسخ امارات است.
– چه کسی شبه نظامیان خون‌ریز را برای اجرای طرح‌های خود تشکیل داد؟ پاسخ امارات است.
– پس چه کسی از انفجار فرودگاه عدن سود می‌برد؟ پاسخ امارات است.
– و چه کسی عامل این انفجار بوده است؟ شاید امارات باشد‌!!

✅ بر این اساس و بر مبنای دلایل متعدد می‌توان در مقام تحلیل، امارات را متهم اصلی حادثه خون‌بار عدن دانست که در حقیقت در ادامه منازعه طرف‌های درگیر در جنوب، شامل نیروهای دولت مستعفی و مزدوران اماراتی است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه