توسعه قدرت مادورو پس از انتخابات

اندیشکده گروه بحران در مقاله‌ای به تبعات برگزاری انتخابات پارلمانی ونزوئلا و افزایش قدرت مادورو پس از آن پرداخته است.

♦️ توسعه قدرت مادورو پس از انتخابات

 

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده گروه بحران در مقاله‌ای به تبعات برگزاری انتخابات پارلمانی ونزوئلا و افزایش قدرت مادورو پس از آن پرداخته است. نویسندگان معتقدند اگر بازیگران داخلی و خارجیِ درگیر در بحران ونزوئلا، «بازی با حاصل جمع صفر» را کنار نگذارند، این بحران پس از انتخابات، عمیق‌تر خواهد شد.

🔹 این انتخابات در حالی برگزار شد که احزاب مخالف دولت، آن را تحریم کرده و در کنار آمریکا و اتحادیه اروپا، دولت را متهم به تقلب در برگزاری انتخابات نمودند. کناررفتن مخالفان دولت از پارلمان و شکست ایده «تحریم انتخابات» سبب شده در میان معترضان برای حمایت از گوآیدو اختلافاتی شکل بگیرد.

🔹 تعداد بسیار اندکی از احزاب منتقد در انتخابات شرکت و کُرسی‌های معدودی کسب کردند. اکنون باقی مخالفان دولت به دو جناح عمده تقسیم شده‌اند. بخشی به مذاکره با دولت با هدف بهره‌گیری از فرصت انتخابات مجالس محلی در سال ۲۰۲۱ و انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ معتقدند و بخش دیگری به رهبری گوآیدو هم‌چنان درصدد براندازی با مداخله خارجی می‌باشند.

🔹 این مقاله به دولت بایدن توصیه می‌کند با توجه به شکست سیاست «فشار حداکثری» ترامپ علیه ونزوئلا، مسیر دیپلماسی انعطاف‌پذیر و چندجانبه‌ای برای درک منافع متقابل برگزیند. به‌ویژه که دولت مادورو به دلیل فشارهای اقتصادی از جمله در شرایط کرونا، خواستار مذاکره برای کاهش تحریم‌هاست.

🔹 راهکار این مقاله، آزادی زندانیان سیاسی و کاهش فشارهای امنیتی بر مخالفان از سوی دولت؛ پذیرش مشروعیت دولت و انصراف از راهبرد براندازی از سوی مخالفان و هم‌چنین رفع تحریم‌های ونزوئلا در حوزه‌های بشردوستانه از سوی آمریکاست تا بدین ترتیب مسیر مذاکره برای حل بحران گشوده شود.

🔸 گرچه دولت ونزوئلا پس از شکست ترامپ از آمادگی برای مذاکره با دولت بایدن به شرط تغییر رویکرد سخن گفت، با این حال با توجه به گستره قدرت مادورو، بعید است وی تمایلی به مذاکره با مخالفان دولت داشته باشد. به همین دلیل پیشنهاداتی همچون پذیرش حضور مخالفان در جریان مذاکرات می‌تواند چالش‌ساز باشد.

منبع

(https://www.crisisgroup.org/latin-america-caribbean/andes/venezuela/85-venezuela-what-lies-ahead-after-election-clinches-maduros-clean-sweep)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه