نامه نمایندگان دموکرات کنگره به بایدن برای احیای برجام

در روزهای گذشته، 150 نماینده دموکرات در نامه‌ای به بایدن از سیاست او برای بازگشت به برجام حمایت کرده و نوشتند: «ما در حمایت خود از اتخاذ اقدامات دیپلماتیک برای احیای محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران و بازگشت ایران و ایالات متحده به تعهدات خود در چارچوب برجام، به عنوان آغازی برای مذاکرات بیشتر، متحد هستیم».

♦️ نامه نمایندگان دموکرات کنگره به بایدن برای احیای برجام

#تحلیل_کوتاه

🔹 در روزهای گذشته، ۱۵۰ نماینده دموکرات در نامه‌ای به بایدن از سیاست او برای بازگشت به برجام حمایت کرده و نوشتند: «ما در حمایت خود از اتخاذ اقدامات دیپلماتیک برای احیای محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران و بازگشت ایران و ایالات متحده به تعهدات خود در چارچوب برجام، به عنوان آغازی برای مذاکرات بیشتر، متحد هستیم».

🔸 در ارتباط با ارسال این نامه، نکات زیر را می‌توان برشمرد:

۱️⃣ بیش از ۷۰ نماینده دموکرات این نامه را امضا نکرده‌اند. بنابراین انتشار این نامه به معنای تفوق رویکرد آن بخش از نخبگان سیاسی حزب دموکرات است که به بازگشت به برجام به عنوان سنگ‌بنای مذاکرات منطقه‌ای و موشکی، اولویت می‌دهد و برخلاف رویکرد دیگر، بازگشت به برجام را گروگان آغاز مذاکرات در سایر مضوعات نمی‌داند.

۲️⃣ با توجه به حد نصاب ۱۴۷ رأی برای رد هر طرح و لایحه در مجلس نمایندگان؛ انتشار این نامه در شرایطی که برخی کارشناسان و سیاست‌مداران نومحافظه‌کار به دولت ترامپ توصیه می‌کردند که «جلوگیری از بازگشت به برجام» را به قانون بدل کند، به معنای پیشگیری از این اقدام تلقی می‌شود.

۳️⃣ این نامه پیام مثبتی به متحدان اروپاییِ مشتاق احیای برجام برای افزایش همکاری‌های چندجانبه است. هم‌چنین پیامی منفی به متحدان منطقه‌ای مخالف برجام در غرب آسیا به‌ویژه عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی است. این نامه، از گروه اخیر می‌خواهد مطلوبیت‌های دولت جدید آمریکا را درک کرده و با آن تطبیق یابند.

🔸 به نظر می‌رسد در صورت جدی بودن بازگشت آمریکا به برجام، لازم است این پیام به طرف مقابل ارسال گردد که ایران تا پیش از «بازگشت کامل» به توافق و رفع موانع دست‌یابی ایران به منافع اقتصادی آن، تعهداتش ذیل برجام را به طور کامل اجرا نخواهد کرد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه