اهداف توافق سرمایه‌گذاری چین و اروپا

سرانجام پس از وقفه‌ای کوتاه، مذاکرات چین و اتحادیه اروپا درباره توافق سرمایه‌گذاری کلان به نتیجه رسید. در حالی که جیک‌ سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن در تماس با مقام‌های اروپایی از آن‌ها خواسته بود که مذاکرات تا پس از استقرار دولت جدید آمریکا به تعویق بیفتد.

♦️ اهداف توافق سرمایه‌گذاری چین و اروپا

#تحلیل_کوتاه

🔹 سرانجام پس از وقفه‌ای کوتاه، مذاکرات چین و اتحادیه اروپا درباره توافق سرمایه‌گذاری کلان به نتیجه رسید. در حالی که جیک‌ سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن در تماس با مقام‌های اروپایی از آن‌ها خواسته بود که مذاکرات تا پس از استقرار دولت جدید آمریکا به تعویق بیفتد.

🔸 در پی افزایش سهم چین از اقتصاد اروپا، این اتحادیه تصمیم گرفت موازنه تجاری را میان دوطرف برقرار سازد. بنابراین مذاکرات این امر از سال ۲۰۱۴ با روندی کُند آغاز شد، تا اینکه با ریاست دوره‌ای آلمان بر اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ سرعت گرفت. سیاست خارجی یک‌جانبه‌گرایانه ترامپ و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز متغیرهای دیگری بودند که با توجه به کاهش وزن رقبای چین در اتحادیه، کشورهای اروپایی را به این تصمیم هدایت کرد.

🔸 پیروزی بایدن در انتخابات و اعلام تغییر مسیر سیاست خارجی آمریکا به سوی چندجانبه‌گرایی و تقویت پیوندهای دو سوی اقیانوس اطلس، سبب شد صدای منتقدان این توافق در هفته‌های اخیر بلندتر شود. فرانسه و لهستان ضمن تکرار انتقادات حقوق‌بشری علیه چین، خواستار شفافیت و ضمانت بیشتر در این مذاکرات شدند.

🔸 اما نهایتا موافقان توافق با محوریت آلمان تاکید کردند این توافقی عمل‌گرایانه است که مشارکت اروپا در فضای مالی و صنعتی چین را افزایش داده و مانع تسلط پکن بر اقتصاد کشورهای اتحادیه می‌شود.

🔸 نمی‌توان این نکته را از نظر دور داشت که آمریکا به دلیل مشکلات داخلی، به‌ویژه کرونا و بحران اقتصادی، توان کمتری برای جلوگیری از انعقاد و اجرای این توافق داشته و عمدتاً با رویکردی ایدئولوژیک و سیاسی درصدد جلوگیری از امضای آن بود.

🔸 پژوهش‌گران «مرکز پژوهش‌های اقتصادی و تجاری بریتانیا» بیان داشته‌اند چین به دلیل مهار کرونا، تا ۸ سال دیگر به قدرت اقتصادی برتر جهان بدل می‌شود. بنابراین اتحادیه اروپا نیز تصمیم گرفته است با امضای این توافق ضمن افزایش توان بازیگری در صحنه اقتصادی چین، امکانی نیز برای سیاست خارجی مستقل این اتحادیه در شرایط افول قدرت آمریکا داشته باشد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه