سالگرد ترور «شهدای پیروزی» در بغداد و چند نکته

ساعاتی پیش، مراسم بزرگداشت سالگرد ترور «شهدای پیروزی» در میدان التحریر بغداد و با حضور جمعیت انبوه مردمی برگزار شد.

♦️ سالگرد ترور «شهدای پیروزی» در بغداد و چند نکته

#تحلیل_کوتاه

🔹 ساعاتی پیش، مراسم بزرگداشت سالگرد ترور «شهدای پیروزی» در میدان التحریر بغداد و با حضور جمعیت انبوه مردمی برگزار شد. درباره این مراسم چند نکته وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود:

🔸 شطرنج سیاسی عراق پس از اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ که به تغییر دولت در این کشور منتهی شد، به نحوی بود که کنشگری گروه‌های مقاومت چه در عرصه سیاسی و چه در عرصه نظامی-امنیتی با محدودیت‌های مهمی روبه‌رو شد. رویداد ترور فرودگاه بغداد، نخست‌وزیری الکاظمی و تلاش وی برای انحصار سلاح در دست دولت و حملات گاه و بی‌گاه به نیروهای مقاومت در عراق را می‌توان ازجمله مهم‌ترین دلایل این محدودیت‌ها دانست.

🔸 با این وجود، جریان مقاومت با دو گام سیاسی یعنی تصمیم پارلمان برای اخراج نظامیان آمریکایی و سپس حملات مکرر به کاروان‌های نظامی این کشور، تلاش کرده تا فضای اثرگذاری و کنشگری خود را بازسازی و بهبود بخشد. اما هر دوگام به‌ویژه خروج نظامیان آمریکایی با مخالفت‌های آشکار و پنهان برخی از گروه‌های سیاسی روبه‌روست. در این چارچوب به نظر می‌رسد راهپیمایی باشکوه امروز و شعارهای ضد آمریکایی آن بتواند هزینه ماندن آمریکا در عراق را افزایش دهد.

🔸 راهپیمایی میدان التحریر همچنین نشان داد که هواداران جریان مقاومت در عراق، نسبت به بدنه معترضان اکتبر چندان هم کم‌شمار نیستند و با توجه به دارا بودن برخی مؤلفه‌های قدرت، می‌توانند حتی از اثرگذاری بیشتری نسبت به انقلابیون برخوردار باشند.

🔸 در این میان اما مقتدی صدر بازهم بیرون از هر چارچوب و قاعده‌ای ایستاد و نشان داد به هیچ وجه نمی‌خواهد در کنار نام هیچ فرد و جریانی غیر از خودش بایستد. صدر شب گذشته بدون اشاره به سالگرد ترور فرودگاه بغداد، با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که برخی گروه‌ها و کشورها می‌خواهند عراق را وارد میدان تنش نظامی کنند. مقتدی هویت خود را در چنین مرزبندی‌های متصلبی دیده و بعید است که به آسانی در کنار محور مقاومت قرار گیرد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه