مطلوبیت‌های بایدن در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی

در فاصله چند ماه تا انتخابات پارلمانی رژیم اشغال‌گر قدس، می‌توان این پرسش را مطرح کرد که جو بایدن رییس‌جمهور منتخب آمریکا چه مطلوبیتی در نتیجه این انتخابات دارد.

♦️ مطلوبیت‌های بایدن در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی

#تحلیل_کوتاه

🔹 در فاصله چند ماه تا انتخابات پارلمانی رژیم اشغال‌گر قدس، می‌توان این پرسش را مطرح کرد که جو بایدن رییس‌جمهور منتخب آمریکا چه مطلوبیتی در نتیجه این انتخابات دارد.

🔸 وضعیت شکننده سیاست داخلی سرزمین‌های اشغالی فلسطین در دو سال اخیر منجر به برگزاری سه انتخابات پارلمانی شد. بنیامین نتانیاهو گرچه در سه رقابت پیشین توانست ائتلاف اکثریت شکننده‌ای را کسب کند ولی این بار راه دشوارتری در پیش دارد.

🔸 بی‌کفایتی در مهار کرونا، پرونده فساد و برخورد با معترضان، موقعیت نتانیاهو را در جناح راست ضعیف‌تر کرده است. علاوه بر رقیبان راست‌گرای پیشین، نفتالی‌بنت با حزب «یمینا» و یائیرلاپید با حزب «یش‌عتید»، گدئون‌سائر نیز از کابینه خارج شده و با حزب «آینده نوین» درصدد رقابت با «لیکود» است.

🔸 مطلوبیت بایدن پیشبرد راه‌حل «دو دولت» در بحران فلسطین است. نتانیاهو با تأیید معامله قرن با این هدف در تضاد است. سائر نیز سرسخت‌تر از نتانیاهو با تشکیل کشور مستقل فلسطین مخالف بوده و حداکثر با نوعی «خودمختاری محدود» موافق است.

🔸 با توجه به موقعیت ضعیف بنی‌گانتز از جناح میانه و فروپاشی ائتلاف «آبی‌وسفید»، امید اندکی به پیروزی گروه‌های متمایل به مذاکره برای تشکیل دو دولت وجود دارد. طبق نظرسنجی‌های کنونی، در صورت شکست لیکود، نخست‌وزیر آتی در صورت ائتلاف، بنت یا لاپید خواهند بود.

🔸 به نظر می‌رسد با توجه به سرسختی ایدئولوژیک دیگر گزینه‌ها، نتانیاهو به جهت محافظه‌کاری و نوعی نسبی‌گرایی، برای بایدن اندکی مطلوب‌تر از جانشینان احتمالی‌اش باشد. با این حال باید این نکته را در نظر گرفت که اجرای راه‌حل دو دولتی در فلسطین با مقدمه‌چینی‌های ترامپ در رسمیت‌بخشی به اشغال بیت‌المقدس، کرانه باختری و جولان، از هر زمانی دشوارتر و حتی شاید غیرممکن شده باشد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه