نتانیاهو و آرای عربی

«بنیامین نتانیاهو» اخیراً اعلام کرده در انتخابات آینده به دنبال کسب آرای عربی خواهد بود و در حال برنامه‌ریزی برای وارد کردن یک کاندیدای عرب به لیست انتخاباتی لیکود است. این در حالیست که در انتخابات گذشته او همواره با مواضع ضدعربی به آن‌ها حمله می‌کرد.

♦️ نتانیاهو و آرای عربی

#تحلیل_کوتاه

🔹 «بنیامین نتانیاهو» اخیراً اعلام کرده در انتخابات آینده به دنبال کسب آرای عربی خواهد بود و در حال برنامه‌ریزی برای وارد کردن یک کاندیدای عرب به لیست انتخاباتی لیکود است. این در حالیست که در انتخابات گذشته او همواره با مواضع ضدعربی به آن‌ها حمله می‌کرد.

🔸 مطابق گزارش‌های پایگاه‌های انتخاباتی لیکود، این حزب، ظرفیت کسب دو کرسی در بخش عربی را دارد. بر این اساس نتانیاهو قصد دارد با وعده ایفای نقش مهم در موج عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی، آرای این بخش را کسب کند.

🔸 در حالی‌که لیست مشترک عربی در کنست علیه توافقات عادی‌سازی با امارات و بحرین رأی داد، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۶۰ درصد اعراب اسرائیلی از توافقات حمایت می‌کنند. بر این اساس نتانیاهو تصور می‌کند می‌تواند بخشی از آراء حامیان عرب توافقات را جذب کند.

🔸 نتانیاهو با تلاش برای جذب هر رأی ممکنی و اختلاف‌افکندن میان رقبا توانسته است مدتی طولانی در قدرت بماند. در همین راستا وی اخیراً با برقراری روابط گرم با منصور عباس رهبر لیست متحد عربی، یکی از چهار حزب تشکیل‌دهنده لیست مشترک به دنبال ایجاد شکاف در این لیست بوده است.

🔸 اگر این احزاب در انتخابات به صورت جداگانه شرکت کنند، نتانیاهو این شانس را خواهد داشت در شرایطی که ائتلافی برای کنار زدن وی از قدرت در حال شکل‌گیری است،، حمایت یکی از آن‌ها از ائتلافی به رهبری خودش و یا مصونیت وی از پیگری قضایی را کسب کند.

✅ شاید نتانیاهو تصور می‌کند با توافقات عادی‌سازی، شعار «صلح» جریان چپ و میانه را بی‌اثر کرده و حالا می‌خواهد با وعده شکستن تابوی وارد کردن عرب‌ها به ائتلاف، شعار «همزیستی با اعراب اسرائیلی» از سوی نفتالی بنت و گیدعون ساعر به عنوان رقبای اصلی در این دوره را نیز بی‌اثر کند؛ تابویی که جناح میانه و چپ دو بار فرصت داشتند بشکنند اما نشکستند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه