تهدیدات متقابل ایران و آمریکا؛ آیا امکان جنگ، جدی است؟

طی روزهای اخیر خبرهای متعددی مبنی بر افزایش اقدامات نظامی آمریکا در منطقه به منظور تهدید ایران منتشر شد و مقامات دو کشور نیز به اظهارات مختلف علیه یکدیگر پرداختند.

♦️ تهدیدات متقابل ایران و آمریکا؛ آیا امکان جنگ، جدی است؟

#تحلیل_کوتاه

🔹 طی روزهای اخیر خبرهای متعددی مبنی بر افزایش اقدامات نظامی آمریکا در منطقه به منظور تهدید ایران منتشر شد و مقامات دو کشور نیز به اظهارات مختلف علیه یکدیگر پرداختند.

🔸 نکته نخست در ارتباط با این تحرکات، بررسی آن از منظر نظامی است. می‌دانیم مهم‌ترین اصل در یک اقدام نظامی بحث غافلگیری است. اگر به واقع آمریکایی‌ها قصد جدی برای حمله به ایران داشتند، راه انداختن هیاهویی این‌چنین چندان معقول به نظر نمی‌رسید.

🔸 از سوی دیگر درباره بمب افکن‌های B-52 که این روزها بسیار بر روی آن تاکید می‌شود، به نظر می‌رسد با شناختی که از مختصات این بمب‌افکن وجود دارد آن‌ها جهت عملیات بر روی اهدافی که دارای سامانه‌های پدافندی مؤثر و کارآمد (مانند ایران) هستند، به هیچ وجه گزینه مناسبی محسوب نمی‌شوند.

🔸 نکته دوم، بحث بازدارندگی است. به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی طی سال‌های اخیر موفق شده در راستای تئوری «موازنه وحشت»، دشمن را به این فهم راهبردی برساند که حمله نظامی به ویژه در محدوده مرزهای ایران تبعات و پیامدهای ناگواری در ابعاد و سطوح مختلف برای متجاوز احتمالی در پی خواهد داشت.

🔸 نکته نهایی اینکه با رصد جامع از فضای سیاسی و رسانه‌ای مرتبط با این موضوع در روزهای اخیر، تقریباً با اطمینان می‌توان گفت القای جدی بودن گزینه جنگ در قبال ایران تا حد زیادی برساخته رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و خروجی سناریوی عملیات روانی جریان رقیب بوده که برخی در داخل نیز در سطح نخبگان و حتی بالاتر به دلایل مختلف متأثر از این جنگ روانی به افزایش اعتبار این گزاره در سطح اذهان عمومی کمک کردند.

✅ البته در پایان ذکر این نکته نیز ضروری است که حفظ هوشیاری در سطح بالا و افزایش توان و آمادگی همه نیروها و انجام تمامی اقدامات بازدارنده و تأمینی (همانگونه که در روزهای اخیر شاهد بودیم)، از ملزومات حفظ امنیت کشور برابر هرگونه تهدید احتمالی است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه