انتقام ترور؛ یک سال پس از وقوع

پائول‌پیلار کارشناس سابق سیا در حوزه غرب آسیا یادداشتی به مناسبت سالگرد ترور سردار سلیمانی نوشته است.

♦️ انتقام ترور؛ یک سال پس از وقوع

 

#گزارش_کوتاه

🔹 پائول‌پیلار کارشناس سابق سیا در حوزه غرب آسیا یادداشتی به مناسبت سالگرد ترور سردار سلیمانی نوشته است. او اذعان می‌کند که نخبگان آمریکایی متوجه محبوبیت فوق‌العاده شهید سلیمانی در میان ایرانیان نیستند. موقعیتی که نمود آن در تشییع میلیونی ایشان در تهران و دیگر شهرها آشکار شد.

🔹 نویسنده معتقد است هر چند سالگرد ترور می‌تواند بهانه خوبی برای عملیات‌های انتقام‌جویانه علیه آمریکا در منطقه باشد ولی ایران به دو دلیل از آن امتناع می‌کند. اول اینکه بهانه‌ای برای اقدام نظامی به ترامپ ندهد و دوم اینکه درب‌های دیپلماسی با دولت بایدن را باز نگه دارد.

🔹 با این حال طبق این یادداشت، حتی بهبود روابط آمریکا و ایران در دولت بایدن نباید موجب اطمینان‌ از انصراف ایرانیان از انتقام ترور سردار سلیمانی شود. چنان‌که هنوز با گذشت بیش از شصت سال، کودتای ۲۸ مرداد را از یاد نبرده‌اند.

🔹 به نظر پیلار اگرچه آمریکا سردار را متهم به قتل نیروهای آمریکایی در عراق کرده ولی باید این را در نظر گرفت که آمریکا، ایران را «محور شرارت» خواند، همسایه ایران را اشغال کرد و امنیت ملی ایران را به خطر انداخت. بنابراین کمک ایران به نیروهای مقاومت علیه آمریکا در عراق را باید درک کرد.

🔹 او در پایان می‌نویسد ترور سردار سلیمانی خلاف قوانین بین‌المللی و هرگونه استاندارد رفتاری پذیرفته‌شده در روابط خارجی بوده است. فرض کنید ایران آسفالت فرودگاه اُتاوا را به خون یک مقام سیاسی یا نظامی آمریکا که به کانادا سفر کرده رنگین کند، چه احساسی به آمریکایی‌ها دست خواهد داد؟

🔸 نگارش چنین یادداشتی نشان می‌دهد نگرانی از انتقام این جنایت در آستانه سالگرد ترور برای برخی از نخبگان آمریکایی جدی بوده است. با این وجود به نظر می‌رسد این ارزیابی که ایران برای انتقام ترور سردار سلیمانی، آمادگی خطر کردن را ندارد، در میان برخی از کارشناسان آمریکایی برجسته شده است. موضوعی که می‌تواند موجب محاسبات اشتباه طرف مقابل، از توان بازدارندگی ایران شود.

منبع

(https://responsiblestatecraft.org/2021/01/01/time-for-reflection-a-year-ago-the-u-s-assassinated-a-national-leader/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه