شورای آتلانتیک: شکست بازسازی بازدارندگی آمریکا در قبال ایران

باربارا اسلاوین، مسئول بخش ایران در اندیشکده شورای آتلانتیک در یادداشتی به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی به ارزیابی تبعات این ترور پرداخته است.

♦️ شورای آتلانتیک: شکست بازسازی بازدارندگی آمریکا در قبال ایران

 

#گزارش_کوتاه

🔹 باربارا اسلاوین، مسئول بخش ایران در اندیشکده شورای آتلانتیک در یادداشتی به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی به ارزیابی تبعات این ترور پرداخته است. به نظر او اگرچه ایران به حمله‌ای بدون تلفات به عین‌الاسد اکتفا کرد، ولی از جنبه‌های دیگری به این جنایت پاسخ داد:

۱️⃣ یک پاسخ نه در حوزه منطقه‌ای بلکه در ارتباط با برنامه هسته‌ای بود. جمهوری اسلامی با تسریع در اجرای گام‌های کاهش تعهدات، سطح غنی‌سازی با سانتریفیوژهای جدید را افزایش داد که به کاهش «زمان گریز هسته‌ای» ایران انجامیده است.

۲️⃣ پاسخ دیگر از سوی گروه‌های شبه‌نظامی عراقی صورت گرفت که با حملات خمپاره‌ای به پایگاه‌های آمریکا و متحدانش حداقل ۳ سرباز را کشتند. این امر نشان داد ترور سردار سلیمانی نه‌تنها به افزایش بازدارندگی در برابر ایران و گروه‌های مقاومت نینجامیده، بلکه آمریکایی‌ها را بیش‌ازپیش به خطر انداخته است.

🔹 به نوشته اسلاوین، آمریکا گمان کرده با ارسال زیردریایی، ناو هواپیمابر و بمب‌افکن B52 می‌تواند این بازدارندگی را ارتقا دهد ولی واقعیت چیزی جز شکست سیاست «فشار حداکثری» نیست. طبق این یادداشت، ترامپ صرفاً با هدف خودنمایی به چنین اقدامی مبادرت کرد ولی در عمل درب‌های دیپلماسی را بست و ایران را به مقاومت بیشتر ترغیب کرد.

🔸 به نظر می‌رسد برخلاف تحلیل‌های اولیه که گمان داشتند این ترور به یک جنگ دامنه‌دار منجر خواهد شد، تصمیم ایران به تنوع‌بخشی به پاسخ، توانسته موقعیتی فراهم کند که ضمن پرهیز از تبعات گسترده، با انعطاف‌پذیری، امکان پاسخ را در هر زمان ممکن میسر سازد.

منبع

(https://www.atlanticcouncil.org/blogs/iransource/soleimani-assassination-failed-to-re-establish-deterrence-against-iran/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه