دیپلماسی کنترل تسلیحات آمریکا و روسیه

دولت ترامپ با عدم تمدید «استارت جدید» و خروج از پیمان «منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای»، دیپلماسی کنترل تسلیحات متقابل آمریکا و روسیه را با چالشی جدی مواجه کرد. حال دولت بایدن چه مسیری را برای تغییر این وضعیت، خواهد پیمود؟

♦️ دیپلماسی کنترل تسلیحات آمریکا و روسیه

#تحلیل_کوتاه

🔹 دولت ترامپ با عدم تمدید «استارت جدید» و خروج از پیمان «منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای»، دیپلماسی کنترل تسلیحات متقابل آمریکا و روسیه را با چالشی جدی مواجه کرد. حال دولت بایدن چه مسیری را برای تغییر این وضعیت، خواهد پیمود؟

🔸 روابط روسیه با دولت بایدن احتمالاً چالش‌برانگیزتر از روابط روسیه با دولت ترامپ خواهد بود. اتهام حملات سایبری و دخالت در انتخابات آمریکا بر روابط سایه افکنده ولی طرفین انگیزه جدی دارند که برای جلوگیری از گرایش دیگر دولت‌ها به تسلیحات هسته‌ای، به پیمان‌های کنترل تسلیحات بپیوندند.

🔸 بایدن اعلام کرده برای پنج سال دیگر، پیمان «استارت جدید» را تمدید خواهد کرد. اما به نظر می‌رسد روسیه با توجه به حجم بیشتر کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا ملاحظاتی مبنی بر تغییرات عددی در متن توافق داشته باشد. چنان‌چه احتمال عدم احیای این پیمان در کوتاه‌مدت در موضع ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نمایان شد.

🔸 آمریکا تمایل دارد موشک‌های قاره‌پیمای بالستیک روسیه را در تداوم مذاکرات کنترل تسلیحات، مورد پیگیری قرار دهد. به همین دلیل بازگشت به پیمان «منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای» با توجه به پیشرفت‌های اخیر موشکی روسیه، نیازمند نوعی توازن برای توافق است که نگرانی‌های ناتو را در بر بگیرد.

🔸 علاوه بر افزایش توان موشکی روسیه طی سال‌های اخیر، گرایش چین به توسعه توان‌مندی‌های موشکی‌اش نیز عامل دیگری است که در ورود مجدد آمریکا به پیمان «منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای» که چین در آن جایی ندارد، تردید ایجاد خواهد کرد. به‌ویژه که به احتمال فراوان، اهرم فشار قدرت‌مندی برای وادارسازی چین به عضویت در این پیمان وجود ندارد.

🔸 هم‌چنین با توجه به تنش‌های امنیتی آمریکا و روسیه در اوکراین، بلاروس، سوریه و لیبی، به نظر می‌رسد چشم‌انداز مذاکرات تسلیحاتی با چالش‌هایی مواجه باشد. در عین حال که تعلیق پیمان‌های کنترل تسلیحات هسته‌ای از سوی این دو کشور می‌تواند به توسعه برنامه هسته‌ای در دیگر دولت‌ها و حتی ترغیب آنان به تولید سلاح اتمی منجر شود.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه