پیامدهای گرایش کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا به توسعه برنامه هسته‌ای

طبق اخبار رسانه‌ها عربستان درصدد ساخت 16 نیروگاه هسته‌ای تا 2030، مصر 4 نیروگاه تا 2024، اردن 2 نیروگاه تا 2025 و ترکیه 1 نیروگاه تا 2023 هستند. امارات نیز اولین نیروگاه هسته‌ای خود را تابستان سال جاری افتتاح کرد که اولین نیروگاه هسته‌ای جهان عرب است.

♦️ پیامدهای گرایش کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا به توسعه برنامه هسته‌ای

#تحلیل_کوتاه

🔹 طبق اخبار رسانه‌ها عربستان درصدد ساخت ۱۶ نیروگاه هسته‌ای تا ۲۰۳۰، مصر ۴ نیروگاه تا ۲۰۲۴، اردن ۲ نیروگاه تا ۲۰۲۵ و ترکیه ۱ نیروگاه تا ۲۰۲۳ هستند. امارات نیز اولین نیروگاه هسته‌ای خود را تابستان سال جاری افتتاح کرد که اولین نیروگاه هسته‌ای جهان عرب است.

🔸 گرایش متحدان آمریکا به توسعه برنامه هسته‌ای می‌تواند نظم منطقه‌ای را در بلندمدت با تغییراتی همراه کند. این نیروگاه‌ها با تأمین برق کشورهای مذکور و حتی فروش آن به دیگر کشورها اعتبار سیاسی و ارزش افزوده اقتصادی قابل توجهی را نصیب این بلوک سیاسی خواهند کرد.

🔸 از سوی دیگر احتمال حرکت عربستان و ترکیه به سوی ساخت تسلیحات هسته‌ای برای افزایش نفوذ، می‌تواند منطقه غرب آسیا را در یک رقابت هسته‌ای نابرابر گرفتار سازد که در آن رژیم صهیونیستی و متحدان آمریکا دارای تسلیحات هسته‌ای بوده ولی محور مقاومت فاقد چنین امکانی باشد.

🔸 به نظر می‌رسد با تداوم این برنامه‌ها، برجام به مثابه مانعی جدی در راه توسعه برنامه هسته‌ای ایران در مقایسه با این کشورها عمل خواهد کرد. بنابراین لازم است در برابر هر گونه زیاده‌خواهی مبنی بر تمدید غروب‌های برجام و افزایش محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران مقاومت شود.

🔸 ایران همزمان با تلاش برای افزایش ظرفیت علمی و توسعه‌ برنامه هسته‌ای با توجه به زیرساخت مناسب و نیروی انسانی ماهر، می‌تواند پیشنهادی مبنی بر تشکیل یک پیمان «امنیت جمعی هسته‌ای» بدهد که طبق آن، کشورهای عضو تضمین‌هایی برای عدم حرکت به سمت‌ نظامی‌کردن برنامه هسته‌ای ارائه کنند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه