پیام انتخاب ویلیام برنز به ریاست سیا

انتخاب ویلیام‌برنز از سوی بایدن به عنوان گزینه ریاست سیا، شگفتی برخی ناظران را برانگیخت. وی از افراد دخیل در توافق هسته‌ای بوده و از دیپلمات‌های برجسته می‌باشد که به‌ویژه در زمینه دیپلماسی پنهان از جمله در مذاکره با ایران در عمان در سال 1391، تجربه بسیار دارد.

♦️ پیام انتخاب ویلیام برنز به ریاست سیا

#تحلیل_کوتاه

🔹 انتخاب ویلیام‌برنز از سوی بایدن به عنوان گزینه ریاست سیا، شگفتی برخی ناظران را برانگیخت. وی از افراد دخیل در توافق هسته‌ای بوده و از دیپلمات‌های برجسته می‌باشد که به‌ویژه در زمینه دیپلماسی پنهان از جمله در مذاکره با ایران در عمان در سال ۱۳۹۱، تجربه بسیار دارد.

🔸 بایدن در بیانیه معرفی او از لزوم «غیرسیاسی‌بودن اطلاعات و امنیت» گفته که این در تجربه کاری برنز و فعالیت در چهار دولت متوالی بوش پدر، کلینتون، بوش پسر و اوباما، نمایان است. بنابراین به نظر می‌رسد سازمان سیا در دوره او رویکرد غیرسیاسی‌تری نسبت به دوره ترامپ اتخاذ کند.

🔸 در عین حال تجربه دیپلماتیک برنز نیز می‌تواند در مدیریت سیا مؤثر باشد. وی سابقه فعالیت در نهادهای اطلاعاتی را ندارد و محتمل است رویکرد سیا از عملیات‌های سخت‌افزاری و خراب‌کارانه به سوی رویکردهای نرم‌افزاری گرایش یابد.

🔸 او صراحتاً ایران را «قدرتی غیرقابل اغماض» در غرب آسیا دانسته که بایستی میان این کشور و آمریکا «همزیستی» برقرار باشد. رویکرد او تلاش برای برقراری روابط مساعد میان متحدان عربی آمریکا با ایران است تا آمریکا بتواند به‌تدریج از این منطقه خارج شده و بر مهار چین تمرکز کند.

🔸 با توجه به نظرات برنز و سابقه دیپلماتیک او، به احتمال فراوان سازمان سیا در کنار وزارت خارجه و شورای امنیت ملی کاخ سفید به شکل‌گیری مذاکرات منطقه‌ای میان ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس تمرکز خواهد کرد. امری که نیازمند آینده‌نگری و هوشمندی دستگاه سیاست خارجی ایران است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه