پیوستن به برجام، آسان‌ترین راه مهار برنامه هسته‌ای ایران

مارک فيتزپاتريک، مدير اجرايي انديشكده مطالعات استراتژيک و دیپلمات برجسته آمریکایی در حوزه «عدم اشاعه هسته‌ای» در یادداشتی منتشر شده در تارنمای المانیتور از دولت آمریکا خواسته که با هدف مهار برنامه هسته‌ای ایران، به برجام بپیوندد.

♦️ پیوستن به برجام، آسان‌ترین راه مهار برنامه هسته‌ای ایران

 

#گزارش_کوتاه

🔹 مارک فیتزپاتریک، مدیر اجرایی اندیشکده مطالعات استراتژیک و دیپلمات برجسته آمریکایی در حوزه «عدم اشاعه هسته‌ای» در یادداشتی منتشر شده در تارنمای المانیتور از دولت آمریکا خواسته که با هدف مهار برنامه هسته‌ای ایران، به برجام بپیوندد.

🔹 نویسنده با اشاره به عزم ایران برای افزایش غنی‌سازی تا سطح ۲۰ درصد، معتقد است آمریکا و ایران باید با دیپلماسی «بازگشت هم‌زمان»، توافق هسته‌ای را احیا کنند. نه اینکه آمریکا درصدد استفاده از تحریم‌ها به عنوان اهرم فشار برآید، زیرا عدم کارکرد این ابزارها در شکست «فشار حداکثری» نمایان شد.

🔹 او معتقد است حتی اگر ایران اراده ساخت سلاح هسته‌ای را نداشته باشد حجم تولیدشده اورانیوم غنی‌شده و نسل جدید سانتریفیوژها سبب شده تا از منظر تئوریک در آستانه ساخت تسلیحات هسته‌ای قرار بگیرد و جز برجام راهی برای مهار این مسیر نیست.

🔹 فیتزپاتریک در این یادداشت مدعی است اگر مصوبه مجلس عملیاتی شده و نظارت‌های آژانس نیز کاهش یابد، دو راه بیشتر برای جلوگیری از پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد، یا حمله به تأسیسات هسته‌ای و یا بازگشت به برجام.

🔸 به نظر می‌رسد نگرانی از رشد برنامه هسته‌ای در حجم و سطح غنی‌سازی اورانیوم در فردو، به‌ویژه در صورت کاهش نظارت‌های برجامی، کارشناسان آمریکایی را به شدت نگران کرده است. ضمناً توصیه به بازگشت به برجام، به عنوان تنها راه عملی مهار برنامه هسته‌ای ایران، نکته‌ای قابل تأمل است.

منبع

(https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2021/01/iran-washington-nuclear-dear-jcpoa-weapons-biden-rouhani.html)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه