نامه کارشناسان عدم اشاعه به بایدن برای احیای برجام

چندی پیش گروهی از کارشناسان حوزه عدم اشاعه و دیپلماسی در آمریکا، با انتشار نامه‌ای به بایدن از او خواستند فوراً به برجام بازگردد و همزمان از بار تحریم‌ها بر ایران بکاهد.

♦️ نامه کارشناسان عدم اشاعه به بایدن برای احیای برجام

#تحلیل_کوتاه

🔹 چندی پیش گروهی از کارشناسان حوزه عدم اشاعه و دیپلماسی در آمریکا، با انتشار نامه‌ای به بایدن از او خواستند فوراً به برجام بازگردد و همزمان از بار تحریم‌ها بر ایران بکاهد. امضاکنندگان معتقدند تحریم‌ها «واکنش ایران به کرونا را مختل کرده» و افزایش تحریم‌ها از سوی ترامپ «برای محدود کردن گزینه‌های بایدن در مذاکره با ایران» بوده است.

🔸 نگارش این نامه در ادامه نامه تعدادی از نمایندگان دموکرات کنگره و هم‌چنین نامه جمعی از دیپلمات‌ها و دولت‌مردان آمریکا به بایدن نشان می‌دهد نگرانی از فروپاشی برجام به عنوان مؤلفه‌ای از «معماری امنیت هسته‌ای» مطلوب غرب، جدی است.

🔸 در عین حال نگارش این نامه نشان می‌دهد علاوه بر مخالفان برجام در کنگره و احزاب آمریکا، در میان تصمیم‌گیران دولت بایدن نیز افرادی هستند که اعتقادی به رفع تحریم‌های ایران در ازای بازگشت ایران به اجرای کامل برجام ندارند. آنها معتقدند می‌بایست از این تحریم‌ها به عنوان اهرم فشاری برای وادار کردن ایران به مذاکرات بیشتر بهره برد.

🔸 این در حالی است که اگر سیاست تحریم و فشار مؤثر واقع می‌شد، قاعدتاً ایران در برابر فشارهای ترامپ عقب‌نشینی می‌کرد و از سوی دیگر، اعمال تحریم‌ها به شکل افراطی، آن‌ها را تا حدودی بی‌فایده ساخته و اثرگذاری مورد دلخواه آمریکا بر تغییر رفتار ایران را به شدت کاهش داده است.

🔸 به نظر می‌رسد نگارندگان این نامه گمان می‌کنند احیای هم‌زمان برجام از سوی طرفین می‌تواند مسیر مذاکرات منطقه‌ای را هموار کند. در حالی که علاوه بر عدم اراده ایران بر این امر، اقدامات دولت ترامپ علیه ایران در چند سال اخیر، هرگونه تعامل ایران و آمریکا را با دشواری‌های بسیار روبرو کرده است.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه