معارضان سوری درباره توافق آشتی در شورای همکاری خلیج فارس، چگونه می‌اندیشند؟

پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در گزارشی به بررسی رویکرد معارضان سوری نسبت به توافق آشتی قطر با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پرداخته و معتقد است میان این گروه‌ها دیدگاه یکسانی درباره این توافق وجود ندارد.

♦️ معارضان سوری درباره توافق آشتی در شورای همکاری خلیج فارس، چگونه می‌اندیشند؟

#گزارش_کوتاه

🔹 پایگاه خبری-تحلیلی المانیتور در گزارشی به بررسی رویکرد معارضان سوری نسبت به توافق آشتی قطر با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پرداخته و معتقد است میان این گروه‌ها دیدگاه یکسانی درباره این توافق وجود ندارد.

🔹 دیدگاه نخست معتقد است که این توافق بر وضعیت مناطق زیر کنترل معارضان در شمال غرب سوریه تأثیر مثبت دارد. حامیان این دیدگاه امیدوارند کشورهای شورای همکاری به موضع واحدی برای حمایت از مخالفان نظام سیاسی سوریه بازگردند.

🔹 دیدگاه دوم اما ضمن اعتقاد به این نکته که این توافق به معنای اشتراک دیدگاه در همه سطوح نیست، آن را درصورتی واجد اثرگذاری می‌داند که به آشتی با ترکیه نیز منتهی شود. هواداران این رویکرد همچنین بر این باورند که اگر یک رویکرد واحد ضد ایرانی میان دولت‌های عربی ایجاد شود، معارضان سوری از برندگان آن خواهند بود.

🔹 دیدگاه سوم اما اهمیت توافق آشتی در شورای همکاری خلیج فارس برای معارضان را ناچیز دانسته و معتقد است چنین تحولی، تأثیرات منفی یا مثبتی بر وضعیت سوریه ندارد. از این منظر، وضعیت منازعه سوریه را قدرت‌های بزرگ تعیین می‌کنند و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، نقش اولیه و اثرگذار خود در این بحران را از دست داده‌ و جایگاه خاصی در تحولات میدانی کنونی سوریه ندارند.

🔸 در این میان البته دیدگاهی نیز وجود دارد که حمایت دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس از معارضان سوری را نه تسلیحاتی -مانند سال‌های آغاز منازعه- بلکه سیاسی می‌داند. در این چارچوب، این احتمال وجود دارد که مناطقی از شمال غرب سوریه که در اختیار معارضان است از حمایت‌های اقتصادی دولت‌های عربی برخوردار شود.

منبع

(https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2021/01/syria-opposition-gulf-reconciliation-iran-assad-regime.html)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه