همکاری رژیم صهیونیستی و دولت بایدن در قبال پرونده ایران

پیروزی بایدن، این احتمال را توسط برخی ناظران مطرح کرده است که آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره نحوه مواجهه با ایران دچار اختلاف نظر خواهند شد.

♦️ همکاری رژیم صهیونیستی و دولت بایدن در قبال پرونده ایران

#تحلیل_کوتاه

🔹 پیروزی بایدن، این احتمال را توسط برخی ناظران مطرح کرده است که آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره نحوه مواجهه با ایران دچار اختلاف نظر خواهند شد. این اختلاف تا چه حد جدی است و چه تأثیری بر نوع همکاری این دو در پرونده‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی دارد؟

🔸 رژیم صهیونیستی به نخست‌وزیری نتانیاهو تمایلی به تکرار سیاست خارجی دولت اوباما درباره ایران ندارد. ران‌درمر، سفیر این رژیم در واشنگتن گفته است نگران نفوذ حامیان برجام در تیم سیاست خارجی بایدن است. اکنون تونی‌بلینکن برای وزارت خارجه، وندی‌شرمن برای معاونت وزارت خارجه، جیک‌سالیوان به عنوان مشاور امنیت ملی و جان‌کری برای نمایندگی ویژه در حوزه تغییرات اقلیمی، از حامیان برجام هستند.

🔸 اختلاف رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا، در روش مواجهه با ایران است. نتانیاهو تمایل دارد تداوم «فشار حداکثری» به توافق جدیدی منجر شود که برای همیشه امکان غنی‌سازی را از ایران سلب کرده و رژیم بازرسی‌ گسترده‌تری را امکان‌پذیر سازد. با این وجود، به نظر می‌رسد بایدن معتقد است برجام توافق مناسبی است که می‌توان با احیای آن، هم برنامه هسته‌ای و هم دیگر فعالیت‌های -به زعم آمریکا- چالش‌برانگیز ایران را مهار کرد.

🔸 ولی رژیم صهیونیستی و آمریکا در هدف اشتراک دارند و خواستار تمدید غروب‌های برجام، محدودسازی توان موشکی و عقب‌نشینی منطقه‌ای جمهوری اسلامی هستند. رژیم اشغال‌گر قدس برای پیشبرد اهدافش در ارتباط با رویکرد آمریکا نسبت به ایران می‌تواند در دو حوزه فعال باشد:

🔸 در حوزه امنیتی با رفتارهای خراب‌کارانه سعی در نوعی باج‌گیری از حامیان برجام در هیئت حاکمه آمریکا داشته باشد و هم‌چنین اقدام به تضعیف اهرم‌های قدرت ایران در برنامه هسته‌ای نماید که در مذاکرات آتی احتمالی در این خصوص، دست برتر با غرب باشد.

🔸 در حوزه سیاسی هم از طریق لابی‌های صهیونیستی و هم دیپلمات‌ها و دولت‌مردان کشورهای عربی متحد آمریکا به‌ویژه امارات، بحرین و عربستان، سعی کند دولت بایدن را اقناع نماید که هر گونه تخفیف جدی در تحریم‌های هسته‌ای و احیای برجام منوط به تضمین انعقاد «برجام‌های بعدی» در حوزه‌های منطقه‌ای و موشکی باشد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه