شورای آتلانتیک: پیوستن به برجام چندان آسان نیست

شورای آتلانتیک در یادداشتی به قلم برایان اوتول، مشاور مدیر اداره کنترل دارایی‌های خارجی در وزارت خزانه‌داری آمریکا در زمان امضای توافق هسته‌ای، موانعی که تحریم‌های آمریکا در راه احیای برجام قرار داده را در سه دسته تبیین کرده است.

♦️ شورای آتلانتیک: پیوستن به برجام چندان آسان نیست

#گزارش_کوتاه

🔹 شورای آتلانتیک در یادداشتی به قلم برایان اوتول، مشاور مدیر اداره کنترل دارایی‌های خارجی در وزارت خزانه‌داری آمریکا در زمان امضای توافق هسته‌ای، موانعی که تحریم‌های آمریکا در راه احیای برجام قرار داده را در سه دسته تبیین کرده است:

۱️⃣ تحریم‌های قبل از خروج از برجام
این یادداشت مدعی است تحریم‌هایی مانند کاتسا علیه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای سپاه پاسداران به بهانه‌های «عدم اشاعه تسلیحات کشتار جمعی» و یا «حمایت از تروریسم» و هم‌چنین تحریم‌هایی علیه بعضی مقام‌ها به بهانه «نقض حقوق بشر»، منافاتی با احیای برجام ندارند، زیرا در زمان حضور آمریکا در توافق وضع شده‌اند.

۲️⃣ تحریم‌های هسته‌ای
آسان‌ترین تحریم‌ها برای لغو، مواردی است که آمریکا طبق برجام متعهد به لغو آن شده و با خروج این کشور، بار دیگر اِعمال شده‌اند. مانند تحریم‌های فروش نفت، پتروشیمی، سوئیفت و خرید لوازم یدکی هواپیما. در عین حال، آمریکا پس از خروج از برجام تحریم‌های دیگری به بهانه «اشاعه تسلیحات هسته‌ای» بر بعضی صنایع و شرکت‌های ایرانی اِعمال کرده که رفع آنها نیز به دلیل ارتباط مفهومی با پرونده هسته‌ای، دشوار نیست.

۳️⃣ تحریم‌های پس از خروج از برجام
این دشوارترین تحریم‌هاست. زیرا به لحاظ فنی ارتباطی با برجام ندارد ولی ایران آن را «نقض روح برجام» دانسته و خواستار لغو آن‌هاست. تحریم‌هایی که به ادعای حملات سایبری و یا دخالت در انتخابات آمریکا وضع شده‌اند، مورد حمایت تیم بایدن هستند، ولی درباره الصاق سپاه به فهرست سازمان‌های به‌اصطلاح تروریستی و هم‌چنین تحریم بانک مرکزی و شرکت ملی نفت ایران به این بهانه که عملاً مانع کسب منافع اقتصادی برجام برای ایران است، درون هیئت حاکمه آمریکا و حتی دولت بایدن اختلاف‌نظر وجود دارد.

منبع

(https://www.atlanticcouncil.org/in-depth-research-reports/issue-brief/rejoining-the-iran-nuclear-deal-not-so-easy/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه