آشتی در خلیج فارس، نیازمند پیمودن مسیری طولانی 

خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به راه طولانی کشورهای درگیر بحران شورای همکاری خلیج فارس برای اصلاح روابط، بیان می‌کند همانگونه که قطر و چهار کشور محاصره‌کننده از این مقطع عبور می‌کنند، ضروری است که به آسیب‌های اجتماعی و سیاسی ناشی از این بحران رسیدگی کنند، زیرا شکاف های موجود نه قابل برگشت است و نه به راحتی فراموش می‌شود.

♦️ آشتی در خلیج فارس، نیازمند پیمودن مسیری طولانی 

#گزارش_کوتاه

🔹 خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به راه طولانی کشورهای درگیر بحران شورای همکاری خلیج فارس برای اصلاح روابط، بیان می‌کند همانگونه که قطر و چهار کشور محاصره‌کننده از این مقطع عبور می‌کنند، ضروری است که به آسیب‌های اجتماعی و سیاسی ناشی از این بحران رسیدگی کنند، زیرا شکاف های موجود نه قابل برگشت است و نه به راحتی فراموش می‌شود.

🔸 این محاصره به طور قابل توجهی بر اعتماد مردم این کشورها که با هم روابط نزدیک قبیله‌ای و خانوادگی داشتند، تاثیر گذاشت. به دنبال دوران پرتنش سال‌های اخیر، توهین‌های متقابلی بین ملت‌ها رد و بدل شد. از سویی محاصره همه‌جانبه و اقدامات دیگر باعث ایجاد حس عمیق خیانت در بین مردم قطر نسبت به همسایگان شد.

🔸 بر این اساس اگر فرآیند آشتی فقط به بازگشایی مرزها و برقراری روابط دیپلماتیک محدود شود، اعتمادی شکل نخواهد نگرفت و کینه‌توزی ادامه خواهد داشت و منطقه به طور بالقوه آماده یک بحران دیگر خواهد بود.
به همین دلیل برای دستیابی به یک راه حل پایدار به فرآیند «عدالت مرحله‌گذار» نیاز است.

🔸 فرآیند «عدالت مرحله‌گذار» مجموعه‌ای از گزینه‌ها را برای جوامعی که در گذشته آسیب دیده‌اند، از جمله جست‌وجوی حقیقت، جبران خسارت، اصلاحات نهادی، آشتی ملی و پاسخگویی کیفری فراهم می‌کند.

🔸 از این‌رو استقبال ولیعهد‌سعودی از امیر قطر و تفاهم‌نامه‌ای که در پشت درهای بسته امضا شد به هیچ وجه نمی‌تواند خشم و بی‌اعتمادی و احساس خیانت ناشی از تحریم چهارساله را برطرف کند. آشتی خلیج فارس نیاز به تلاش‌هایی برای پرداختن و جبران گذشته دارد تا جلوی وقوع مجدد بحران‌های مشابه را بگیرد که این از اصول و اهداف «عدالت مرحله‌گذار» است.

منبع

(https://www.aljazeera.com/opinions/2021/1/20/mending-the-gulf-rift-calls-for-reconciliation)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه