پیام انتصاب رابرت‌مالی به عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران

گزارش‌های رسانه‌ای از احتمال انتصاب رابرت‌مالی، مشاور عالی اوباما در امور خاورمیانه در دوران ریاست‌جمهوری وی و رییس اندیشکده «گروه بین‌المللی بحران» به عنوان نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران خبر می‌دهد.

♦️ پیام انتصاب رابرت‌مالی به عنوان نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران

#تحلیل_کوتاه

🔹 گزارش‌های رسانه‌ای از احتمال انتصاب رابرت‌مالی، مشاور عالی اوباما در امور خاورمیانه در دوران ریاست‌جمهوری وی و رییس اندیشکده «گروه بین‌المللی بحران» به عنوان نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران خبر می‌دهد. این امر، با توجه به مواضع حمایت‌آمیز او درباره برجام و مخالفتش با شهرک‌سازی‌ها و محاصره غزه در فلسطین، واکنش‌های متفاوتی در پی داشته است. تام‌کاتن سناتور جمهوری‌خواه با انتقاد از این تصمیم احتمالی، آن را «شانس بزرگ ایران» خواند و تنی چند از چهره‌های مخالف ایران نیز با نگارش نامه‌ای به بایدن خواستار لغو این تصمیم شدند.

🔸 رابرت‌مالی معتقد است گروگان‌گیری برجام برای مذاکرات موشکی و منطقه‌ای به دو دلیل خطاست. اول اینکه ایران را وادار به تقویت اهرم‌های فشار در سطح منطقه خواهد کرد که به تشدید تنش منجر می‌شود و دوم اینکه مذاکرات موشکی و منطقه‌ای به «توازن قدرت» ایران با دیگر کشورهای غرب آسیا ارتباط می‌یابد، پس باید در یک «معماری امنیتی» مورد بحث قرار بگیرد.

🔸 بنابراین انتصاب افرادی مانند رابرت‌مالی و ویلیام‌برنز در تیم سیاست خارجی بایدن نشان از رویکردی دارد که می‌خواهد «تغییر رفتار» ایران را نه از مسیر فشارهای یک‌جانبه بلکه از مسیر فشارهای چندجانبه دیپلماتیک با اروپا و حتی چین و روسیه و هم‌چنین مذاکرات چندجانبه با کشورهای منطقه‌ پیگیری کند.

🔸 این مسیر درون پازل گسترده‌تر راهبرد سیاست خارجی دموکرات‌های آمریکا برای خروج تدریجی از غرب آسیا و تمرکز بر چین قرار دارد. به همین دلیل به نظر می‌رسد دولت بایدن پس از اعلام بازگشت به برجام، به سمت تدوین طرح پیچیده‌ای برای مذاکرات منطقه‌ای و محدودیت‌های تسلیحاتی با حضور قدرت‌های منطقه‌ای حرکت کند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه