درباره ایران؛ بایدن با میدان مین روبروست

نشریه نیویورکر در یادداشتی به بررسی موانع پیش‌روی بایدن در راه گشایش دیپلماتیک با ایران پرداخته است.

♦️ درباره ایران؛ بایدن با میدان مین روبروست

#گزارش_کوتاه

🔹 نشریه نیویورکر در یادداشتی به بررسی موانع پیش‌روی بایدن در راه گشایش دیپلماتیک با ایران پرداخته است. به نظر نویسنده بایدن صرفاً تا پایان اسفند ۱۳۹۹ برای احیای برجام فرصت دارد. زیرا اولاً پس از نوروز ایران وارد فضای انتخابات می‌شود و ثانیاً «زمان گریز» هسته‌ای ایران رو به کاهش خواهد بود.

🔹 به نظر نویسنده دیوار بلند بی‌اعتمادی میان تهران و واشنگتن، به‌تبع «فشار حداکثری» ترامپ و آسیب‌های اقتصادی و امنیتی این دوران، بلندتر شده و بایدن راه دشواری دارد. گرچه طرفین از «اقدام در برابر اقدام» سخن می‌گویند، ولی مسأله اینجاست که تفاسیرشان از تعهدات‌شان متفاوت است.

🔹 در یادداشت، ادعا شده که بایدن در آمریکا برای حفظ تحریم‌های دوران ترامپ به عنوان ابزار مذاکره «تحت فشار است». به‌ویژه که بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز از «مذاکره مجدد درباره برجام» و تعمیم آن به برنامه‌های منطقه‌ای و موشکی حمایت می‌کنند.

🔹 مطالبه ایران برای حذف مکانیسم ماشه از برجام، مشکل دیگری است. زیرا آن‌ها با توجه به تجربه ترامپ و افزایش بی‌اعتمادی، تمایلی به تکرار تلاش آمریکا برای بازگشت ناگهانی و یک‌باره تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل ندارند، ولی بعید است آمریکا و حتی دیگر اعضای توافق، تمایلی به حذف این اهرم فشار داشته باشند.

🔹 ترور دکتر فخری‌زاده و احتمال انتقام‌جویی ایران که می‌تواند آمریکایی‌ها را نیز در بر بگیرد، نگرانی دیگری است. علاوه بر اینکه وعده انتقام ترور سردار سلیمانی نیز پابرجاست. نگرانی‌های متحدان منطقه‌ای آمریکا از برنامه موشکی و هم‌چنین انتقادات دموکرات‌ها از «نقض حقوق بشر» در ایران نیز بر دشواری‌ها می‌افزاید.

🔸 این مقاله نشان می‌دهد در فرآیند مذاکرات احتمالی، نه‌فقط جمهوری‌خواهان، عربستان و رژیم صهیونیستی، بلکه حزب دموکرات و حتی کشورهای اروپایی نیز در مراتبی و هر یک در موضوعی می‌توانند نقش «پلیس بد» را برای اقناع ایران به دستاوردهای کمتر، ایفا کنند.

منبع

(https://www.newyorker.com/news/our-columnists/biden-faces-a-minefield-in-new-diplomacy-with-iran)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه