هر توافق جدیدی بدتر از توافق کنونی با ایران است

نشریه فارن‌پالیسی در یادداشتی با ارزیابی سیاست دولت بایدن نسبت به ایران معتقد است بازگشت سریع به برجام بهتر از تلاش برای تشکیل توافقی جدید در این‌باره است.

♦️ هر توافق جدیدی بدتر از توافق کنونی با ایران است

#گزارش_کوتاه

🔹 نشریه فارن‌پالیسی در یادداشتی با ارزیابی سیاست دولت بایدن نسبت به ایران معتقد است بازگشت سریع به برجام بهتر از تلاش برای تشکیل توافقی جدید در این‌باره است. زیرا با اشاره به اراده ایران به افزایش غنی‌سازی تا سطح ۲۰ درصد، دست ایران در مذاکرات احتمالی برای توافق جدید، قوی‌تر خواهد بود و آمریکا مجبور است امتیازات بیشتری بدهد.

🔹 طبق این یادداشت، ایران علی‌رغم کاهش تعهدات در دوران ترامپ، به طور کامل از برجام خارج نشد زیرا امیدوار بود که با شکست او، دولت بعدی آمریکا به برجام بازگردد، ولی اگر چنین نشود، برنامه هسته‌ای‌اش را از همان جایی که در ۲۰۱۳ متوقف کرده بود، از سر خواهد گرفت.

🔹 نویسنده در پاسخ کسانی که معتقدند تداوم فشار، ایران را وادار به عقب‌نشینی خواهد کرد، بر مهارت‌های ایران در خنثی‌سازی تحریم‌ها تأکید می‌کند. علاوه بر اینکه بدون برجام، می‌تواند برنامه هسته‌ای را بدون محدودیت ادامه دهد. گرچه قصدی برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد.

🔹 در این یادداشت با اشاره به شکست آمریکا در مهار کره شمالی با تکیه بر افزایش تحریم‌ها، آمده است که صرف افزایش فشارهای اقتصادی به عنوان اهرم مذاکره، تنها به پیشرفت برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ انجامیده و مذاکرات در طول دولت‌های کلینتون تا ترامپ بی‌نتیجه مانده است.

🔸 به نظر می‌رسد تصمیم ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به ۲۰ درصد پیام مناسبی برای طرف مقابل بوده و متوجه شده‌اند که زیاده‌خواهی بیش از برجام می‌تواند به جای دستاوردهای دیپلماتیک، تبعات نامطلوبی برای آن‌چه سیاست‌های «عدم اشاعه» می‌خوانند، داشته باشد.

منبع

(https://foreignpolicy.com/2021/01/13/with-iran-biden-cant-let-perfect-be-the-enemy-of-good/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه