توصیه‌ای به بایدن: بازگشت سریع به برجام

تارنمای «بولتن دانشمندان هسته‌ای» در یادداشتی از جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا خواسته به سرعت و به طور کامل به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد.

♦️ توصیه‌ای به بایدن: بازگشت سریع به برجام

#گزارش_کوتاه

🔹 تارنمای «بولتن دانشمندان هسته‌ای» در یادداشتی از جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا خواسته به سرعت و به طور کامل به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد. زیرا این تنها راه جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای است. این یادداشت مخالفت‌ها با بازگشت آمریکا به این توافق را به سه دسته تقسیم کرده و برای هر یک پاسخی ارائه داده است:

۱️⃣ استراتژی
این استدلال بیان می‌کند که رفع تحریم‌ها، اهرمی برای وادارسازی ایران به مذاکرات در دیگر حوزه‌ها نخواهد بود. نویسنده پاسخ می‌دهد اتفاقاً بازگشت آمریکا به توافق، امکان اِعمال فشارهای چندجانبه بر ایران را فراهم می‌کند. به‌ویژه که ایران به دلیل آسیب‌های اقتصادی نیازمند مشوق‌هایی است.

۲️⃣ فرایند
مشخص نیست طرفین چگونه به تعهدات‌شان عمل کنند و ممکن است ایران مطالبه خسارت کند. نویسنده بیان می‌کند که تیم سیاست خارجی بایدن حامی برجام است و می‌تواند با ایران برای یک زمان‌بندی مشخص جهت عمل متقابل، به توافق برسد. مطالبه خسارت نیز خواسته‌ای اقتصادی نیست بلکه مربوط به «چشم‌انداز سیاسی» است.

۳️⃣ هزینه‌های سیاسی
بازگشت آمریکا به برجام رابطه سیاسی با رژیم صهیونیستی و عربستان را تضعیف می‌کند. در حالی که نویسنده در پاسخ به این انتقاد معتقد است با تداوم تحریم‌های غیرهسته‌ای می‌توان در هماهنگی با این دو بازیگر، بازدارندگی نظامی علیه ایران را که ترامپ آغاز کرده، ادامه داد.

🔸 به نظر می‌رسد سیاست‌های مقاومت‌جویانه ایران در برنامه هسته‌ای، نگرانی محافل غربی از پیشرفت این برنامه را برانگیخته و برای مهار آن راهی جز عمل به تعهدات برجامی نمی‌بینند. در عین حال که گمان می‌کنند می‌توانند از فشارهای وارده بر ایران برای تعمیم محدودیت‌ها سوءاستفاده کنند.

منبع

(https://thebulletin.org/2021/01/a-clean-return-to-the-iran-nuclear-deal-should-be-bidens-first-option/#.X_xyeDGrTTU.twitter)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه