بنیاد صهیونیستی خطاب به بایدن: فشار حداکثری را سه سال دیگر ادامه دهید

مارک‌دوبوویتز و ریچارد گلدبرگ، کارشناسان «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در یادداشتی بیان داشته که ممکن است بایدن در اثر مقاومت ایران و به‌ویژه اقدام‌های اخیر در جهت افزایش سطح غنی‌سازی، تصمیم به رفع تحریم‌ها بگیرد ولی این اقدامی بی‌معناست.

♦️ بنیاد صهیونیستی خطاب به بایدن: فشار حداکثری را سه سال دیگر ادامه دهید

#گزارش_کوتاه

🔹 مارک‌دوبوویتز و ریچارد گلدبرگ، کارشناسان «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در یادداشتی بیان داشته که ممکن است بایدن در اثر مقاومت ایران و به‌ویژه اقدام‌های اخیر در جهت افزایش سطح غنی‌سازی، تصمیم به رفع تحریم‌ها بگیرد ولی این اقدامی بی‌معناست.

🔹 نویسندگان معتقدند اگر بایدن تسلیم «باج‌گیری هسته‌ای» ایران شده و به تعهدات برجام عمل کند، اهرم فشاری برای وادارسازی ایران به «توافقی بهتر و بادوام‌تر» نخواهد داشت. توافقی که هم فاقد «غروب‌های برجامی» بوده و هم به برنامه‌های منطقه‌ای و موشکی و «نقض حقوق بشر» در ایران بپردازد.

🔹 به نظر نویسندگان، اگر اوباما معتقد بود که تحریم‌ها ایران را مجبور به پذیرش برجام نمود پس چگونه با رفع تحریم‌ها می‌خواهند توافقی گسترده‌تر را به ایران تحمیل کنند؟ هم‌چنان که فشارهای اوباما پس از ۴ سال نتیجه داد، «فشار حداکثری» را نیز ۳ سال دیگر ادامه دهند تا نتیجه دهد.

🔹 دوبوویتز و گلدبرگ در نهایت به بایدن هشدار می‌دهند که کنگره با تغییر مسیر او مخالفت خواهد کرد و اجازه رفع تحریم‌هایی که به بهانه «تروریسم» و به‌ویژه علیه سپاه پاسداران وضع شده‌اند را نخواهد داد و این امری است که میان نمایندگان دو حزب بر آن اجماع وجود دارد.

🔸 به نظر می‌رسد از یک‌سو مخالفت‌های بعضی نمایندگان کنگره و نومحافظه‌کاران با رفع تحریم‌ها و از سوی دیگر تجربه شکست‌خورده «فشار حداکثری» در تغییر رفتار ایران سبب خواهد شد تا دولت‌مردان بایدن راه دشواری برای مذاکرات منطقه‌ای و موشکی در پیش داشته باشند.

منبع

(https://foreignpolicy.com/2021/01/08/biden-iran-nuclear-deal-sanctions-uranium-enrichment/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه