فروش جنگنده‌های F35 آمریکا به امارات؛ محرک‌ها و موانع

گرچه قرارداد فروش هواپیماهای F35 آمریکایی به امارات توسط ترامپ به امضا رسید، ولی اجرای آن در دولت بایدن با تردیدهایی روبروست.

♦️ فروش جنگنده‌های F35 آمریکا به امارات؛ محرک‌ها و موانع

#تحلیل_کوتاه

🔹 گرچه قرارداد فروش هواپیماهای F35 آمریکایی به امارات توسط ترامپ به امضا رسید، ولی اجرای آن در دولت بایدن با تردیدهایی روبروست. محرک‌هایی برای امضا و اجرای این قرارداد و همچنین موانعی در این مسیر وجود داشته است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

🔸 محرک‌ها

۱️⃣ تقویت نظامی بازیگران متحد در ائتلاف عربی‌-عبری برای حفظ منافع غرب از جمله امنیت نقل‌وانتقال انرژی به کشورهای غربی از خلیج فارس و هم‌چنین مقابله با ایران و محور مقاومت، می‌تواند به مرور زمان در اجرای راهبرد بلندمدت آمریکا مبنی بر کاهش حضور نظامی‌ در غرب آسیا و افزایش توجهات به سمت شرق آسیا جهت مقابله با توسعه‌طلبی چین، مؤثر واقع شود.

۲️⃣ این قرارداد می‌تواند به ترغیب دیگر کشورهای عربی به پیوستن به پروژه «صلح اعراب و اسرائیل» و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بینجامد که هدف مشترک واشنگتن و تل‌آویو محسوب می‌شود و از منظری دیگر، به‌زعم آنان به انزوای جبهه مقاومت نیز منجر گردد.

🔸 موانع

۱️⃣ کاهش انحصار تسلیحاتی رژیم صهیونیستی، مطلوب دولت آمریکا نیست. چنانکه پیش از استقرار بایدن، آنتونی‌بلینکن تصریح کرده بود به دلیل کاهش برتری نظامی رژیم صهیونیستی در میان دیگر بازیگران غرب آسیا، مخالف این قرارداد است. علاوه بر این، تا پیش از حل نهایی مسأله فلسطین، نمی‌توان از عدم استفاده اعراب از این تسلیحات علیه رژیم صهیونیستی نیز کاملاً مطمئن بود.

۲️⃣ فروش هواپیماهای پیشرفته، به دلیل برنامه موشکی قدرتمند و رو به‌ توسعه ایران نه‌تنها به افزایش بازدارندگی در برابر ایران کمک نمی‌کند بلکه برعکس انگیزه ایران برای تقویت سرعت، قدرت و بُرد موشک‌های بالستیک را افزایش خواهد داد. این مسأله علاوه بر اینکه فی‌نفسه مطلوب آمریکا و رژیم اشغال‌گر قدس نیست بلکه با برنامه سیاست خارجی آمریکا برای اقناع ایران به مذاکرات منطقه‌ای نیز ناهمخوان است.

✅ به نظر می‌رسد احتمالاً دولت بایدن در مقطع فعلی از اجرای این قرارداد اجتناب بورزد ولی برای حفظ توافقات «ابراهیم» و جلوگیری از فاصله‌گذاری میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی، آن را لغو نکند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه