رژیم صهیونیستی و بازگشت آمریکا به برجام

آویو کوخاوی رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی اخیراً در موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل در خصوص قصد بایدن برای بازگشت به برجام با ذکر این که «هر چیزی شبیه توافق کنونی بد است و ما اجازه آن را نمی‌دهیم» گفته است ارتش این رژیم طرح‌هایی برای حمله احتمالی به ایران آماده کرده است.

♦️ رژیم صهیونیستی و بازگشت آمریکا به برجام

#تحلیل_کوتاه

🔹 آویو کوخاوی رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی اخیراً در موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل در خصوص قصد بایدن برای بازگشت به برجام با ذکر این که «هر چیزی شبیه توافق کنونی بد است و ما اجازه آن را نمی‌دهیم» گفته است ارتش این رژیم طرح‌هایی برای حمله احتمالی به ایران آماده کرده است.

🔸 به گفته او بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای یا حتی توافقی که تا حدودی بهبود یافته باشد یک اشتباه راهبردی و عملیاتی خواهد بود که ایران را قادر به غنی‌سازی مقادیر گسترده اورانیوم و توسعه قابلیت‌های تسلیحاتی می‌کند و باعث رقابت هسته‌ای در منطقه می‌شود.

🔸 این اظهارات کوخاوی در حالی است که تحلیل‌گران و جامعه راهبردی این رژیم هشدار داده‌اند به منظور جلوگیری از تجربه اختلافات آمریکا و اسرائیل در دوران اوباما، اسرائیل نباید علیه تصمیم بازگشت بایدن به برجام موضع بگیرد و البته هنوز نخست وزیر و وزیر دفاع این رژیم در این خصوص اعلام موضع نکرده و محتاط عمل کرده‌اند.

🔸 در زمان مذاکرات منجر به توافق برجام در حالی که نتانیاهو به شدت اظهار مخالف کرده به گونه‌ای که باعث تنش در روابط این رژیم با دولت آمریکا شد مجموعه نظامی این رژیم از جمله گادی آیزنکوت، رئیس وقت ستاد ارتش موافق برجام بوده و از مزایای برجام برای این رژیم دفاع می‌کردند.

🔸 به نظر می‌رسد دوباره شکافی بین تشکیلات نظامی و رهبران سیاسی اسرائیل در خصوص موضوع برجام شکل گرفته است با این تفاوت که این بار جای موافق و مخالف عوض شده است؛ با این حال احتیاط سیاستمدارن و مخالفت کوخاوی در یک راستاست.

✅ شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ از یک سو و نگرانی از تاثیر مخالفت‌ها بر روابط با دولت بایدن باعث تغییر رویکرد سیاستمدارن رژیم صهیونیستی شده و آن‌ها اکنون به دنبال امتحان مسیر دیپلماسی هستند؛ مخالفت کوخاوی نیز در واقع بر ضرورت پرداختن به نگرانی‌های این رژیم در توافقات احتمالی آینده تاکید دارد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه