دستور توقف فروش تسلیحات به امارات و عربستان، گام اول محتاطانه دولت بایدن 

تارنمای «المانیتور» در گزارشی به بررسی تصمیم وزارت خارجه در متوقف کردن قرارداد فروش تسلیحات به عربستان و امارات پرداخته است و این اقدام را «اولین گام محتاطانه» وزارت خارجه توصیف نموده است.

♦️ دستور توقف فروش تسلیحات به امارات و عربستان، گام اول محتاطانه دولت بایدن 

#گزارش_کوتاه

🔹 تارنمای «المانیتور» در گزارشی به بررسی تصمیم وزارت خارجه در متوقف کردن قرارداد فروش تسلیحات به عربستان و امارات پرداخته است و این اقدام را «اولین گام محتاطانه» وزارت خارجه توصیف نموده است.

🔹 بازنگری در این معاملات که در روزهای پایانی دولت ترامپ صورت گرفته، به تعبیر بلینکن یک «بررسی معمول برای هر دولت جدید» ارزیابی شده تا مطمئن شوند موجب پیشرفت راهبردی و سیاسی آمریکا خواهد بود.

🔹 مطابق این گزارش معامله فروش سلاح به امارات، این کشور را به دومین کشور دارای جنگنده پیشرفته F35 در خاورمیانه پس از اسرائیل تبدیل خواهد کرد. در همین راستا سفیر این کشور در آمریکا گفته است که این معامله امارات را قادر می‌سازد تا بار منطقه‌ای بیشتری برای امنیت جمعی متحمل شود و بدین ترتیب پتانسیل آمریکا برای سایر چالش‌های جهانی آزاد شود.

🔸 همچنین دولت بایدن مجوز رسمی یک قرارداد ۴۷۸ میلیون دلاری فروش مهمات هدایت‌شونده به عربستان را تعلیق کرده است. گروه‌های حقوق‌بشری از این نوع قراردادها به شدت انتقاد کرده‌اند زیرا معتقدند تداوم فروش سلاح به عربستان و امارات تنها موجب استمرار درگیری و جنگ در لیبی و یمن خواهد شد.

🔸 «اسکات پل» مسئول بخش آمریکای سازمان مدافع حقوق بشری آکسفام، این اقدام دولت جدید آمریکا را تحسین کرده و از دولت بایدن خواسته تا فروش سلاحی که در جنگ یمن استفاده می‌شود را برای همیشه متوقف کند. او تاکید کرده که این اقدام دولت بایدن روشی متفاوت از دولت‌های قبل است و نشان می‌دهد صلح و امنیت یمنی‌ها بیشتر از سود فروشندگان سلاح و اتحاد با کشورهای خلیج فارس در اولویت است.

🔸 ویلیام هارتونگ ، مدیر برنامه سلاح و امنیت در مرکز چپ‌گرای اندیشکده سیاست بین‌الملل نیز این دستور بررسی مجدد را «اولین گام محتاطانه جهت تغییر سیاست انتقال تسلیحات آمریکا» دانسته است. وی گفته «وقت آن رسیده که حقوق بشر و امنیت بلند‌مدت را بیش از نگرانی‌های اقتصادی در اولویت قرار دهیم تا بر این اساس بهتر بتوانیم، تصمیم بگیریم که چه کشورهایی باید سلاح‌های آمریکایی را دریافت کنند».

منبع

(https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2021/01/uae-saudi-arms-sales-review-blinken-trump-freeze-f-35-deal.html)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه