اصول مواجهه ایران با آمریکا

تارنمای دیفنس‌وان در یادداشتی به ارزیابی تاکتیک‌های ایران در رودررویی‌های آتی با آمریکا پرداخته است. نویسنده معتقد است «گرچه ایران زخمی شده ولی نباید پیش‌بینی کنیم که تسلیم می‌شود». بنابراین راه دشواری برای پیوستن به مذاکرات در پیش است.

♦️ اصول مواجهه ایران با آمریکا

#گزارش_کوتاه

🔹 تارنمای دیفنس‌وان در یادداشتی به ارزیابی تاکتیک‌های ایران در رودررویی‌های آتی با آمریکا پرداخته است. نویسنده معتقد است «گرچه ایران زخمی شده ولی نباید پیش‌بینی کنیم که تسلیم می‌شود». بنابراین راه دشواری برای پیوستن به مذاکرات در پیش است.

🔹 به باور نویسنده هر چه ایران بیشتر تحت فشار قرار بگیرد، بیشتر مقاومت می‌کند. به همین دلیل با تنگ‌تر شدن حلقه محاصره سیاسی و اقتصادی‌اش در عرصه منطقه‌ای، منازعه را به بیرون مرزهایش خواهد کشاند. او در ادامه سه اصل ایران در مواجهات را چنین برمی‌شمارد:

۱️⃣ اصل اول قدرت‌نمایی است. مسئولان ایران از اقدامی که پیامی مبتنی بر ضعف ایران را به ذهن طرف مقابل متبادر کند، اجتناب می‌کنند. عدم پذیرش دیدار با ترامپ از سوی رییس‌جمهور ایران در سازمان ملل، نمونه‌ای از این رفتار است.

۲️⃣ اصل دوم استفاده از زمان به عنوان اهرم فشار است. آن‌ها می‌دانند که آمریکایی‌ها مسائل دیگری جز ایران نیز دارند. پس در رسیدن به نتیجه‌ تعجیل می‌کنند ولی ایرانیان عجله‌ای برای به نتیجه رساندن مذاکرات ندارند. هم‌چنانکه در دوران اوباما چنین رفتار کردند.

۳️⃣ اصل سوم برای ایران این است که با اقداماتی به طرف مقابل بفهماند که مجبورند زودتر در مذاکرات به نتیجه برسند، زیرا یک «ایران منزوی» خطرناک‌تر از ایرانی است که با آن تعامل شود. این اقدامات شامل مواردی است که ضرباتی به طرف مقابل وارد کند ولی اثبات انتساب آن به ایران دشوار باشد.

🔹 نویسنده معتقد است زیربنای هر سه اصل، این راهبرد از سوی ایران است که گرچه منازعه با غرب، غیرقابل‌حل و اجتناب‌ناپذیر است ولی باید مدیریت شود.

منبع

(https://www.defenseone.com/ideas/2021/01/iran-will-still-be-slog/171586/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه