فارن‌افرز: غروب‌های برجامی را سی سال دیگر تمدید کنید

نشریه فارن‌افرز در یادداشتی مشترک به قلم آموس‌یادلین، رئیس سابق «اداره اطلاعات ارتش اسرائیل» و ابتسام‌الکتابی، رییس اندیشکده سیاسی‌امنیتی «مرکز سیاست‌های امارات»، بازگشت آمریکا به برجام را خطایی راهبردی قلمداد کرده‌اند که «تبعات جدی برای امنیت منطقه‌ای و حتی جهانی» دارد.

♦️ فارن‌افرز: غروب‌های برجامی را سی سال دیگر تمدید کنید

#گزارش_کوتاه

🔹 نشریه فارن‌افرز در یادداشتی مشترک به قلم آموس‌یادلین، رئیس سابق «اداره اطلاعات ارتش اسرائیل» و ابتسام‌الکتابی، رییس اندیشکده سیاسی‌امنیتی «مرکز سیاست‌های امارات»، بازگشت آمریکا به برجام را خطایی راهبردی قلمداد کرده‌اند که «تبعات جدی برای امنیت منطقه‌ای و حتی جهانی» دارد.

🔹 به نظر نویسندگان، برجام توافقی خوش‌بینانه بود که نه‌تنها رفتار منطقه‌ای ایران را «تعدیل نکرد» بلکه موجب پیش‌روی گروه‌های مقاومت در غرب آسیا شد. این دو هم‌چنین مدعی هستند «ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای با پنهان‌کاری ادامه یافت» و اکنون نیز «زمان گریز هسته‌ای» کاهش یافته است.

🔹 طبق این یادداشت خطای دولت بایدن در امیدواری به تکمیل برجام در حوزه منطقه‌ای و تسلیحاتی، عدم توجه به این مسئله است که رهبران ایران علاقه‌ای به ادغام در اقتصاد جهانی ندارند. به همین دلیل با کسب درآمد فروش نفت ناشی از رفع تحریم‌ها، درصدد تکمیل این توافق برنخواهند آمد. همانطور که پس از انعقاد برجام، حاضر به پذیرش مذاکره دیگری نشدند.

🔹 راه‌حل پیشنهادی نویسندگان این است که ابتدا «توافقی محدود و موقت» با هدف اخذ ضمانت گفتگوها حاصل شود. سپس به تقویت نظامی متحدان عربی حاشیه خلیج فارس به‌ویژه در حوزه «دفاع موشکی» پرداخته و مانع انتقال تسلیحات به گروه‌های نیابتی شود. آن‌گاه برای حصول «توافقی بیشتر و کامل‌تر» تلاش شود که ضمن مهار برنامه‌های موشکی و منطقه‌ای ایران، نظام بازرسی‌ها را «در هر مکان و زمان» اِعمال کرده و غروب‌های برجامی را ۳۰ سال بیش از آن‌چه اکنون آمده، تمدید نماید.

🔹 آن‌ها به رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی مخالف برجام توصیه می‌کنند در صورت عدم پذیرش این مسیر، آمریکا را مجاب کنند حداکثر ۱۸ ماه پس از احیای برجام، به توافق تکمیلی در حوزه منطقه‌ای و موشکی دست یابد. ایران باید تهدید شود که در غیر این صورت «فشار حداکثری» ادامه پیدا کرده و گزینه نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای روی میز است.

🔸 به نظر می‌رسد برخی مقام‌های سیاسی و نظامی در ائتلاف عبری‌-عربی به این نتیجه رسیده‌اند که احتمال بازگشت آمریکا به برجام وجود دارد، بنابراین به جای مخالف قاطع با اقدام آمریکا، باید درصدد اِعمال نفوذ و تعیین مسیر مذاکرات بعدی برآیند.

منبع

(https://www.foreignaffairs.com/articles/united-states/2021-01-27/united-states-must-move-forward-not-back-iran?utm_campaign=tw_daily_soc&utm_medium=social&utm_source=twitter_posts)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه