بهره‌برداری آمریکا از اختلافات منطقه‌ای ایران و روسیه

نشریه نشنال‌اینترست در یادداشتی، ضمن اشاره به اراده دولت بایدن برای تعمیم محدودیت‌های برجامی به برنامه‌های موشکی و منطقه‌ای ایران، به بررسی این فرضیه پرداخته که آیا آمریکا می‌تواند برای مقابله با «سیاست‌های تهاجمی» ایران در غرب آسیا، همراهی روسیه را جلب کند؟

♦️ بهره‌برداری آمریکا از اختلافات منطقه‌ای ایران و روسیه

#گزارش_کوتاه

🔹 نشریه نشنال‌اینترست در یادداشتی، ضمن اشاره به اراده دولت بایدن برای تعمیم محدودیت‌های برجامی به برنامه‌های موشکی و منطقه‌ای ایران، به بررسی این فرضیه پرداخته که آیا آمریکا می‌تواند برای مقابله با «سیاست‌های تهاجمی» ایران در غرب آسیا، همراهی روسیه را جلب کند؟

🔹 نویسنده معتقد است اولاً روسیه میان پرونده هسته‌ای با پرونده‌های منطقه‌ای و موشکی ایران تمایز قائل است. ثانیاً نگرش مسکو نسبت به تجهیز و رشد «گروه‌های نیابتی» در عراق، سوریه، لبنان و یمن، ترکیبی از «بی‌تفاوتی و ناتوانی» است. نه می‌خواهد و نه حتی می‌تواند که نفوذ ایران در این کشورها را مهار کند.

🔹 طبق این یادداشت، روسیه می‌خواهد موازنه را در روابط منطقه‌ای با ایران، عربستان و اسرائیل حفظ کند. به همین دلیل نسبت به نبردهای نیابتی این بازیگران، سیاست «عدم تعهد راهبردی» در پیش گرفته است. روسیه در خصوص نبردهای منطقه عمدتاً بر «حفظ نظام و قواعد بین‌المللی» تأکید دارد.

🔹 سوریه تنها کشوری است که روسیه می‌تواند درباره سیاست منطقه‌ای ایران در آنجا مداخله کند. مسکو تمایلی به تهدید اسرائیل از خاک سوریه ندارد. تثبیت گروه‌های مقاومت در این کشور نیز با سیاست روسیه درباره تعمیق نفوذش در ساختار رسمی نظامی و امنیتی دمشق، در تضاد است.

🔹 به نظر نویسنده به نفع مسکو است که ایران در منطقه روابط کاملاً خوبی با همسایگانش به‌ویژه عربستان نداشته باشد. هم‌چنین تمایلی به تشدید تنش تا سطح درگیری نظامی نیز ندارد. زیرا ایفای نقش واسطه و میانجی‌گر میان ایران با رقبای منطقه‌ای‌اش برای روسیه سودآور است.

🔸 روسیه در عین اختلاف منافع با آمریکا و اروپا، روابط مساعدی با متحدان منطقه‌ای آن‌ها در غرب آسیا دارد. به همین دلیل احتمالاً آمریکا به واسطه عربستان و رژیم صهیونیستی تلاش خواهد کرد تا نظر مثبت مسکو نسبت به افزایش محدودیت ایران در منطقه را جلب کند. گرچه به نظر نمی‌رسد این تلاش‌ها چندان موفقیت‌آمیز باشد.

منبع

(https://nationalinterest.org/blog/buzz/can-russia-help-biden-get-comprehensive-agreement-iran-176662)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه