وارد کردن «دحلان» به بازی از طریق روسیه

در حالی که گروه‌های فلسطینی در حال رایزنی برای مهیا کردن شرایط برگزاری انتخابات هستند بازیگران مختلف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به طرق مختلف به دنبال تاثیرگذاری بر این انتخابات در جهت منافع خود هستند.

♦️ وارد کردن «دحلان» به بازی از طریق روسیه

#تحلیل_کوتاه 

🔹 در حالی که گروه‌های فلسطینی در حال رایزنی برای مهیا کردن شرایط برگزاری انتخابات هستند بازیگران مختلف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به طرق مختلف به دنبال تاثیرگذاری بر این انتخابات در جهت منافع خود هستند.

🔸 اخیراً هیئتی فلسطینی نزدیک به «محمد دحلان» که به دلیل یک پرونده فساد تحت تعقیب تشکیلات خودگردان بوده و در امارات اقامت دارد به مسکو دعوت شد و با «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه دیدار داشت. امری که تعجب و نگرانی جنبش فتح را برانگیخته و این سوال را بوجود آورده که آیا این دیدار  به معنی حمایت روسیه از رقیب سیاسی محمود عباس نیست؟ 

🔸 نکته مهم این است یک روز قبل از این دیدار، بوگدانوف با سفیر امارات در مسکو دیدار داشته و ‌بنابراین بعید نیست این دعوت روسیه از حامیان دحلان، به درخواست امارات بوده باشد؛ مخصوصاً با توجه به این که اخیراً همکاری روسیه و امارات در برخی مسائل منطقه‌ای افزایش یافته است.

🔸 به نظر می‌رسد امارات که یکی از انگیزه‌هایش در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مطرح کردن خود به عنوان یک بازیگر مهم در مسئله فلسطین بوده به دلیل انتقادات شدید فلسطینی‌ها نسبت به عادی‌سازی مستقیماً نمی‌تواند درخواست خود مبنی بر اجازه دادن به دحلان برای حضور در انتخابات را با عباس در میان بگذارد و بدین منظور به روسیه و همچنین مصر متوسل شده است. 

🔸 البته روسیه نیز منافع خود را دارد؛ این کشور که همواره دنبال این بوده وجهه خود را به عنوان یک قدرت جهانی حفظ کند با ترتیب دادن چنین دیدارهایی با گروه‌های فلسطینی به دنبال انتقال این پیام به واشنگتن، اروپا و رژیم صهیونیستی است که حل منازعه فلسطین صرفاً کار آن‌ها نیست و بازیگران دیگری نیز هستند که می‌توانند تاثیرگذار باشند. 

✅ و البته آنچه جریان دحلان و این بازیگران، روی آن حساب کرده‌اند نیاز عباس به جلوگیری از پیروزی حماس است. بنابراین مدام گوشزد می‌شود که اگر عباس فتح را متحد نکند قدرت را به حماس واگذار می‌کند. 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه