واکاوی سفر هیئت یمنی به مسکو و چرایی ورود روسیه به پرونده یمن

روز یکشنبه هیئتی از شورای انتقالی جنوب یمن به ریاست «عیدالروس الزبیدی» راهی مسکو شد تا با مقامات این کشور در وزارت خارجه، دوما و شورای بررسی‌های راهبردی روسیه دیدار کند.

♦️ واکاوی سفر هیئت یمنی به مسکو و چرایی ورود روسیه به پرونده یمن

#تحلیل_کوتاه

🔹 روز یکشنبه هیئتی از شورای انتقالی جنوب یمن به ریاست «عیدالروس الزبیدی» راهی مسکو شد تا با مقامات این کشور در وزارت خارجه، دوما و شورای بررسی‌های راهبردی روسیه دیدار کند. سفیر روسیه در یمن علت این سفر را آغاز روند سیاسی و انجام مذاکرات بین طرف‌های یمنی برای حل اختلافات دانست و اظهار کرد که حفظ و تداوم دولت برآمده از توافق ریاض اولویت روسیه است. درباره علت این سفر و چرایی ورود روسیه به مسائل داخلی یمنی‌ها گمانه‌های مختلفی مطرح است.

🔸 نخستین احتمال این است که با توجه به حادثه فرودگاه عدن که عملاً آغاز پرچالشی برای دولتِ توافقی رقم زد و به موجب آن طرفین توافق، انگشت اتهام را به سمت یکدیگر نشانه رفتند، می‌توان آن را اقدام عملی روسیه برای نقش‌آفرینی بین طرف‌های توافق ریاض به عنوان یک میانجی ارزیابی کرد.

🔸 از آنجایی‌که اختلاف بین این طرف‌ها در همه سطوح قابل رؤیت است و مهم‌تر آنکه ناشی از اختلاف عربستان و امارات در یمن محسوب می‌شود، لذا با توجه به رابطه مناسب روسیه با هر دو بازیگر، مسکو در تلاش است تا بتواند این اختلافات را حل‌و‌فصل کند.

🔸 گمانه دوم این است که با توجه به اینکه طرف ناراضی در توافق ریاض که در نهایت نیز به اجبار این توافق را پذیرفت امارات و شورای انتقالی جنوب بوده و پیداست که به دلایلی به‌رغم غلبه میدانی، امکان به کرسی نشاندن مواضع خود را در عرصه سیاسی ندارند، ممکن است خواسته باشند تا از کارت روسیه برای رسیدن به این منظور استفاده کنند.

✅ روس‌ها و اماراتی‌ها روابط گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف ازجمله بحران لیبی دارند و در برخی حوزه‌ها نیز منافع راهبردی مشترکی تعریف کرده‌اند. ممکن است روس‌ها در راستای تعاملات جدی با اماراتی‌ها به دنبال ایفای نقش به سود آن‌ها در پرونده مهم یمن باشند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه