بازگشت به توافق هسته‌ای: مواضع ایران و آمریکا 

«موسسه مطالعات امنیت ملی» رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای به ارزیابی مواضع ایران و دولت جدید آمریکا درباره بازگشت به توافق هسته‌ای و امکان مصالحه در این خصوص پرداخته است.

♦️ بازگشت به توافق هسته‌ای: مواضع ایران و آمریکا 

#گزارش_کوتاه

🔸 «موسسه مطالعات امنیت ملی» رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای به ارزیابی مواضع ایران و دولت جدید آمریکا درباره بازگشت به توافق هسته‌ای و امکان مصالحه در این خصوص پرداخته است که اهّم نکات آن به شرح ذیل است:

🔹 با ورود بایدن به کاخ سفید توافق هسته‌ای جایگاه مهم خود را در دستور کار بین‌المللی باز می‌یابد. اما بازگشت آمریکا به برجام مسیری طولانی است و در همین حال هر دو طرف خواسته‌ها و شروط خود را علنی کرده‌اند.

🔹 شکاف‌های اصلی بین طرفین مربوط به این است که کدام طرف قدم نخست را بر می‌دارد. در حالی که دولت آمریکا می‌خواهد ابتدا ایران اقدام کند ایرانی‌ها انتظار دارند آمریکا تحریم‌ها را بردارد و تنها پس از برداشته شدن تحریم‌ها تعهدات خود را ذیل توافق انجام دهد.

🔹 ایران همچنین تقاضای آمریکا برای پیوند زدن بازگشت به برجام به گفتگو درباره یک توافق جدید و بهبود یافته و همچنین تقاضای گفتگو درباره برنامه موشکی و رفتار منطقه‌ای ایران را رد می‌کند.

🔹 حتی اگر آمریکا و ایران شروع به برداشتن گامهایی در جهت مذاکره کنند امکان دارد بی‌اعتمادی و فشارهای سیاسی روی طرفین پیچیدگی بحث را تشدید کند و اجرای هر توافقی که بدست آید زمان‌بر خواهد بود.

🔹 هر چه بدون پیشرفت در این موضوع بیشتر زمان بگذرد ایران برنامه هسته‌ای خود را بیشتر ارتقا می‌دهد؛ محدودیت‌های مربوط به فعالیت بازرس‌های آژانس انرژی اتمی در ایران در دستور کار است. همچنین ممکن است به دلیل اقدامات گروه‌های نیابتی ایران، تنش‌ها افزایش یابد.

منبع

(https://www.inss.org.il/publication/biden-iran-jcpoa/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه