فارین پالیسی: بایدن از تخریب روند صلح افغانستان توسط غنی جلوگیری کند

نشریه آمریکایی نوشت که دولت بایدن باید توسط اهرم‌های نظامی و مالی از تخریب روند صلح توسط رئیس جمهور افغانستان جلوگیری کند.

 باتوجه به بحران‌هایی که دولت جدید آمریکا در داخل و خارج از کشور با آن روبرو است، افغانستان در فهرست اولویت‌های کاخ سفید قرار ندارد اما نظر به وعده دولت بایدن برای پایان دادن به «جنگ‌های بی‌پایان» باید دید که واشنگتن چگونه نیروها را با حفظ دستاوردها از افغانستان خارج می‌کند.

 

«فارین پالیسی» نوشت که اکثر افغان‌ها و مقامات آمریکایی اتفاق نظر دارند که تداوم توانایی طالبان به خشونت‌ها به دلیل رهبری بد غنی است.

این رسانه تاکید کرد که رئیس جمهور افغانستان مخالف رسیدن توافق صلحی در افغانستان است که ممکن است او را از قدرت کنار بزند.

 

نشریه آمریکایی افزود: توافقنامه قطر طالبان را متقاعد کرد که آمریکا برای خروج عجله دارد و این پیروزی محسوس بر اشغال آمریکا به آن‌ها اعتماد به نفس بخشیده تا در مذاکرات بین‌الافغانی بر مواضع خود قاطعانه ایستادگی کند.

فارین پالیسی تاکید کرد: «دولت بایدن برای اینکه طالبان را متوجه تعهداتش کند بنابراین باید در میز مذاکره و میدان جنگ به آن‌ها این پیام روشن را بدهد که نیروهای آمریکایی تا زمانی که طالبان توافقنامه را رعایت نکنند، افغانستان را ترک نخواهند کرد».

نوشتار با مخرب خواندن نقش غنی در روند صلح ادامه داد: «واشنگتن باید به غنی که بیم دارد، توافق بین‌الافغانی منجر به پایان دوره ریاست جمهوری وی شود، هشدار دهد که تخریب روند صلح قابل تحمل نخواهد بود».

فارین پالیسی همچنین تاکید می‌کند که آمریکا برای رسیدن به این مهم می‌تواند از کمک‌های مالی و نظامی به عنوان اهرم فشار بر دولت غنی استفاده کند.

 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع: خبرگزاری تسنیم

ارسال دیدگاه