روایت اندیشکده آمریکایی از اعتراضات در روسیه

اندیشکده «شورای روابط خارجی» در یادداشتی به ارزیابی اعتراضات حامیان ناوالنی (مخالف دولت روسیه) پرداخته و ضمن اذعان به پایداری حکومت پوتین، این اعتراضات را جدی‌ترین چالش سال‌های اخیر او قلمداد کرده است. در این خصوص نویسنده چهار پرسش را مطرح کرده و به آنها پاسخ داده است.

♦️ روایت اندیشکده آمریکایی از اعتراضات در روسیه

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده «شورای روابط خارجی» در یادداشتی به ارزیابی اعتراضات حامیان ناوالنی (مخالف دولت روسیه) پرداخته و ضمن اذعان به پایداری حکومت پوتین، این اعتراضات را جدی‌ترین چالش سال‌های اخیر او قلمداد کرده است. در این خصوص نویسنده چهار پرسش را مطرح کرده و به آنها پاسخ داده است.

۱️⃣ چه شد؟
در ۲۳ ژانویه (۴ بهمن) تعدادی از معترضان در برخی شهرهای روسیه خواستار آزادی ناوالنی شدند که پس از بهبودی از مسمومیت، به کشور بازگشت. حداقل سه هزار نفر دستگیر شدند. تظاهرکنندگان به سرعت دور جدیدی از تجمعات را برای هفته‌های آتی برنامه‌ریزی کردند.

۲️⃣ روال پیشین حکومت چه بود؟
دولت روسیه در اعتراض‌های قبلی بدین ترتیب عمل می‌کرد که ضمن بی‌اعتنایی به مطالبات معترضان، اجازه می‌داد به اعتراضات خیابانی ادامه دهند تا به‌مرور خسته شوند. در عین حال بدون تلفات جانی، آن‌ها را هر از گاهی سرکوب نیز می‌کرد تا از پیوستن دیگر اقشار به مخالفانش جلوگیری کند. در نهایت بحران پس از زمانی فرسایشی پایان می‌یافت.

۳️⃣ اهمیت اعتراض‌های اخیر در چیست؟
فرمول «بی‌تفاوتی سرسختانه» دولت، این بار کاملاً پاسخگو نیست. زیرا اولاً ناوالنی توانسته تصویر یک رهبر سیاسی جسور، مقاوم و سختی‌ناپذیر از خود ارائه دهد. ثانیاً گستردگی اعتراض‌ها به بیش از صد شهر، کار را دشوارتر کرده است. ثالثاً حامیان ناوالنی قصد دارند با تاکتیک «رأی هوشمند» به هر نامزد مخالف حزب «روسیه متحد» در انتخابات پارلمانی پیش‌رو، پوتین را به چالش بکشند. رابعاً مشکلات اقتصادی احتمال گسترش اعتراضات را افزایش داده است.

۴️⃣ چه خواهد شد؟
هم‌چنان قدرت پوتین و حزب حاکم در روسیه مستحکم است، ولی گذر زمان هر چه بیشتر سلطه آنان را با مشکل مواجه خواهد کرد. آسیب‌پذیری‌ جریان حاکم در هفته‌های اخیر نمایان شده است.

🔸 به نظر می‌رسد اندیشکده‌های آمریکایی، اعتراضات اخیر روسیه را متفاوت از موارد قبلی ارزیابی کرده و آن را فرصت مناسبی برای مداخله‌جویی آمریکا علیه پوتین تلقی می‌کنند.

 

منبع

(https://www.cfr.org/in-brief/putin-vs-navalny-can-russias-protesters-prevail?utm_content=020121&utm_medium=social_owned&utm_source=tw)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه