یک بام و دو هوای دولت بایدن با حکّام سعودی

رئیس جمهور آمریکا در اولین سخنرانی خود در تشریح محورهای سیاست خارجی این کشور به مسئله جنگ یمن و نحوه تعامل با دولت عربستان پرداخت.

♦️ یک بام و دو هوای دولت بایدن با حکّام سعودی

#تحلیل_کوتاه

🔹 رئیس جمهور آمریکا در اولین سخنرانی خود در تشریح محورهای سیاست خارجی این کشور به مسئله جنگ یمن و نحوه تعامل با دولت عربستان پرداخت. جو بایدن از قصد این کشور برای پایان دادن به جنگ یمن خبر داد ولی در عین حال گفت که آمریکا به عربستان سعودی کمک خواهد کرد از تمامیت ارضی خودش دفاع کند.

🔹 بایدن از جنگ یمن به عنوان «فاجعه راهبردی» یاد کرد و گفت: «این جنگ باید به پایان برسد.» بایدن گفت: «حمایت آمریکا از عملیات‌های تهاجمی در یمن از جمله فروش تسلیحات خاتمه خواهد یافت.» همچنین روز بعد از این سخنرانی، رویترز خبر داد یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است این کشور قصد دارد دستور رئیس‌جمهور سابق آمریکا در قرار دادن جنبش انصارالله در فهرست سازمان‌های تروریستی را لغو کند.

🔸 گرچه برخی رهبران انصارالله درباره اراده آمریکایی‌ها مبنی بر پایان دادن به جنگ یمن تردیدهایی دارند و تنها اقدام عملی را معیار درستی برای سنجش مواضع آمریکا می‌دانند، ولی مجموعه علائمی که در حدود دو هفته اخیر (شروع کار دولت جدید) توسط دولت بایدن صادر شده حاکی از آن است دوران آسودگی و عدم پاسخگویی حاکمان برخی کشورهای عربی به پایان رسیده و آن‌ها می‌بایست خود را برای دوره‌ای پر‌چالش آماده کنند. دوره‌ای که در آن به غیر از پاسخگو بودن برای جنگ فاجعه‌بار یمن، به سبب نقض حقوق‌بشر، اختلافات با همسایگان، آینده قدرت و… از سوی آمریکایی‌ها مورد فشار قرار خواهند گرفت.

🔸 البته همانگونه که در سخنرانی بایدن نیز بیان شد، آمریکا بنا ندارد حمایتش را از عربستان قطع کند. بایدن در این سخنرانی وعده داد که به سعودی برای حفاظت از خود در برابر آنچه او حملات با سلاح‌های ایرانی نامید، کمک خواهد کرد.

✅ آنچه پیداست شرایط برای حاکمان سعودی تغییر کرده ولی این‌که آن‌ها چه مسیری را در پیش‌رو خواهند داشت و برای در امان ماندن از تغییرات اساسی می‌بایست چه باج‌هایی را بپردازند، مسائلی است که در روزهای آتی روشن خواهد شد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه