چرایی کنترل الکاظمی بر مهمترین شبکه اطلاعاتی دولتی فعال عراق

یک رسانه عربی نوشت که نخست‌وزیر عراق برای تقویت خود در مقابل مخالفان سیاسی‌اش درصدد به دست گرفتن کنترل گروه اطلاعاتی امنیتی «خلیة الصقور» (نیروهای ویژه ضد تروریسم) است.

وبگاه میدل ایست آی در یادداشتی درباره تغییرات امنیتی مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق نوشت: خلیه الصقور ترسناک‌ترین و مورد احترام‌ترین واحد اطلاعاتی در عراق است و به لطف کنترلی که این گروه اعمال می‌کند نخست وزیر عراق به اطلاعات همه جناح‌های مسلح در عراق دسترسی دارد.

این واحد ویژه اطلاعاتی که “مهمترین و خطرناکترین شبکه اطلاعاتی” در عراق لقب گرفته است، توسط سیا و سرویس اطلاعاتی انگلیس آموزش دیده است و مفتخر است که صدها عملیات موفق را علیه تندروها انجام داده است و با سایر سرویس‌های اطلاعاتی عراق از نظر قدرت رقابت می‌کنند.

الکاظمی موفق شد که فرماندهی این نیروها را تغییر دهد و قدرت را از رقیبانش بگیرد تا دستگاهی را برای خود کند که به او دانش و قدرت می‌دهد و به دنبال آن دردسر بزرگی را برای دشمنان سیاسی‌اش ایجاد می‌کند.

الکاظمی از زمان آغاز به کار در ماه مه گذشته، در تلاش است تا سرویس‌های امنیتی و نظامی مختلف در عراق را تحت کنترل خود دربیاورد.

در همین راستا، مقامات امنیتی و سیاسی میدل ایست آی گفتند که کنترل این گروه این امکان را برای الکاظمی فراهم می‌کند که بر دومین سیستم اطلاعاتی در عراق نظارت کند؛ سیستمی که از منابع انسانی و فنی آن هر از چندگاهی برای هدف قرار دادن مخالفان سیاسی و غیرنظامی و از بین بردن آنها طی سال‌های اخیر مورد استفاده قرار گرفته است.

در واقع تغییر در مواضع امنیتی در پی فاجعه انفجار میدان الطیران در مرکز بغداد صورت گرفت و الکاظمی که فرمانده کل نیروهای مسلح است در تلاش برای کاهش خسارات و رفع نقص‌های امنیت وارد عمل شد و پنج  فرمانده ارشد امنیتی و نظامی از جمله عبدالکریم عبد فاضل معروف به ابوعلی البصری را برکنار کرد.

 البصری مدیر کل اطلاعات و مبارزه با تروریسم در وزارت کشور عراق و یکی از بنیانگذاران خلیه الصقور بود.

برکناری البصری واکنش و تعجب هم‌پیمانان و رقبای الکاظمی را به همراه داشت و آنها در این باره به میدل ایست آی گفتند که نخست‌وزیر عراق درصدد تسویه حساب بوده و در همین راستا از انفجار میدان الطیران برای برکناری فردی استفاده کرد که اغلب سیاستمداران شیعه وی را فردی موفق و غیر سیاسی می‌دانند.

در همین حال، یک مقام امنیتی سابق که بر عملکرد گروه خلیه الصقور نظارت می‌کرد، گفت که  این گروه یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین سرویس‌های اطلاعاتی در عراق است. این یک سازمان نخبه است که به مدت ۱۰ سال در زمینه مبارزه با تروریسم و ​​جرایم سازمان یافته فعالیت داشته و دارای تجهیزات، تخصص و شبکه‌ای از منابع است و پرونده‌های زیادی را در اختیار دارد که می‌تواند هر شخصیت سیاسی یا مسلح را در این کشور نابود کند.

طبق نوشته میدل ایست آی، اعضای خلیه الصقور با دقت بالایی انتخاب می‌شوند و اغلب آنها افسران شیعه وفادار به نوری مالکی و هادی العامری، رهبر ائتلاف الفتح و سازمان بدر هستند اما برای تداوم دریافت حمایت‌های غرب این وفاداری و وابستگی را نشان نمی‌دهند.

ابزار سیاسی

علاوه بر برکناری البصری، الکاظمی دستور ارتباط مجدد فعالیت این گروه با دفتر فرماندهی کل قوا و هماهنگی کامل با بقیه سرویس‌های امنیتی را صادر کرد. این امر علاوه بر مأموریت‌های علنی سپرده شده به خلیه الصقور، دست داشتن آن در سایر مأموریت‌ها را نیز آشکار می‌کند.

مقامات همچنین میدل ایست آی گفتند که از منابع انسانی و فنی خلیه الصقور برای تعقیب فعالان در تظاهرات ضد دولتی که از اکتبر ۲۰۱۹ آغاز شد، استفاده شده است.

این مقامات در ادامه اعلام کردند که برخی از افسران خلیه الصقور با برخی از گروه‌های مسلح برای دستگیری تعدادی از فعالان بصره و کربلا همکاری کردند.

یک مقام عالی رتبه امنیتی در وزارت کشور عراق در این باره ادعا کرد که مالکی نخستین فردی بود که از این گروه علیه مخالفان سیاسی خود استفاده کرد.

خلیه الصقور تنها بخشی از میراث مالکی است که مخالفان سیاسی از سال ۲۰۱۸ بر سر آن رقابت می‌کنند. به گفته مقام امنیتی مذکور، ائتلاف الفتح و فراکسیون سائرون در یک رقابت شدید برای به دست آوردن بیشترین تعداد ممکن از دستگاه‌ها و نهادهای دولتی هستند.

در این میان، به نظر می‌رسد الکاظمی به دنبال فرصتی برای حمایت از موقعیت خود قبل از انتخابات پارلمانی آینده عراق است و در حال انجام یک بازی تاکتیکی است، اما مخالفان وی معتقدند که کنترل تمامی سرویس‌های اطلاعاتی توسط یک فرد تهدیدی برای همه است و به همین دلیل منتقد او هستند.

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال دیدگاه