کرونا و نگاه آمریکا به چین

اندیشکده کارنگی در مقاله‌ای به بررسی روایت چهره چین در آمریکا پس از شیوع کرونا پرداخته است. طبق این یادداشت، برداشت مثبت آمریکایی‌ها از چین به دنبال شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است.

♦️ کرونا و نگاه آمریکا به چین

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده کارنگی در مقاله‌ای به بررسی روایت چهره چین در آمریکا پس از شیوع کرونا پرداخته است. طبق این یادداشت، برداشت مثبت آمریکایی‌ها از چین به دنبال شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است. اکنون بسیاری از مردم با نخبگان آمریکا هم‌نظر هستند که رویکرد اقتدارگرایانه چین در داخل و خط‌مشی مداخله‌جویانه‌اش در خارج، خطرناک است.

🔹 در این مقاله به نظرسنجی ۲۰۲۰ مؤسسه پیو استناد شده که ۷۳ درصد آمریکایی‌ها، چین را نه شریک که رقیب آمریکا دانسته‌اند. این عدد از سال ۲۰۱۸ یعنی آغاز جنگ تجاری، به بالاتر از ۵۰ درصد رسید و در سال ۲۰۱۹ نیز ۶۳ درصد بوده است. در نظرسنجی گالوپ نیز نظر منفی نسبت به چین از ۴۵ درصد در ۲۰۱۸، به ۵۷ درصد در ۲۰۱۹ و ۶۷ درصد در ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

🔹 در این یادداشت ادعا شده که حتی اگر کرونا هم نبود، روابط چین و آمریکا به دلیل تضاد منافع اقتصادی، اختلافات دیپلماتیک، فقدان تغییر در سیاست‌های داخلی پکن و هم‌چنین اقدامات تهاجمی چین در آبهای جنوبی و شرقی چین، تنگه تایوان، سین‌کیانگ، تبت و هنگ‌کنگ، هم‌چنان تنش‌آلود باقی می‌ماند.

🔹 به نظر نویسنده، بایدن نیز در سیاست خارجی، همان هدف سخت‌گیرانه ترامپ را در قبال چین دنبال خواهد کرد. تفاوت در این‌جاست که بایدن سعی می‌کند این فشارها را به کمک متحدانش بر پکن وارد نماید. بنابراین بعید است تحمیل مجازات‌ از سوی کنگره و کاخ سفید، تعدیل شود.

🔹 به نظر نویسنده آمریکا هم‌چنان به تحریم‌های حقوق‌بشری، فعالیت‌های نظامی در دریای چین جنوبی، همکاری‌های مشترک از جمله با ژاپن، استرالیا و هند و هم‌چنین حمایت‌های سیاسی و دیپلماتیک از تایوان و هنک‌کنگ به عنوان تاکتیک‌هایی علیه چین ادامه خواهد داد.

🔸 گرچه در ایام تبلیغات انتخاباتی، بایدن بر پیگیری دوگانه «رقابت و همکاری» با چین تأکید داشت ولی به نظر می‌رسد سویه رقابت به‌ویژه با توجه به اجماع دوحزبی در کنگره علیه چین، قوی‌تر از سویه همکاری خواهد بود.

منبع

(https://carnegieendowment.org/2021/01/21/u.s.-perceptions-of-china-in-pandemic-era-and-implications-for-u.s.-policy-pub-83684)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه