فارن‌پالیسی: امیدی به صلح اسرائیلی-فلسطینی هست

نشریه «فارن پالیسی» در یادداشتی به بررسی قانون جدید «صندوق شراکت برای صلح» کنگره آمریکا در حمایت از پیشبرد سازش فلسطینی‌ها با رژیم صهیونیستی پرداخته و می‌نویسد این قانون می‌تواند زمان از دست‌رفته در دولت ترامپ را جبران کند.

♦️ فارن‌پالیسی: امیدی به صلح اسرائیلی-فلسطینی هست

#گزارش_کوتاه

🔸 نشریه «فارن پالیسی» در یادداشتی به بررسی قانون جدید «صندوق شراکت برای صلح» کنگره آمریکا در حمایت از پیشبرد سازش فلسطینی‌ها با رژیم صهیونیستی پرداخته و می‌نویسد این قانون می‌تواند زمان از دست‌رفته در دولت ترامپ را جبران کند. بندهای ذیل نکاتی است که این یادداشت مطرح می‌کند:

🔹 این قانون ۲۵۰ میلیون دلار را طی ۵ سال برای دست‌یابی به دو هدف مهم تامین می‌کند: تقویت اقتصاد فلسطین و حمایت از برنامه‌های صلح و سازش در منطقه. این بزرگترین سرمایه‌گذاری آمریکا در صلح اسرائیل و فلسطین تاکنون و نخستین تلاش از زمان توافق اسلو ۱۹۹۳ از این نوع است که در کنگره تصویب می‌شود.

🔹 اسرائیل و رهبران فلسطینی هیچ‌وقت درباره مسائل بیش از اکنون دچار اختلاف نبوده‌اند و ارتباطات میان مردم آن‌ها هیچ‌وقت کمتر از اکنون نبوده است. اکثریت آن‌ها مخصوصاً نسل جوان‌تر دیگر به امکان‌پذیری راه‌حل دو-دولتی باور ندارند؛ با این وجود توافق درباره یک راه‌حل بدیل نیز وجود ندارد.

🔹 سیاست ترامپ در متوقف کردن حمایت از فلسطینی‌ها بسیاری از برنامه‌های ارتباطات مردمی بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را از بین برد. اکنون این قانون با حمایت از ابتکارات صلح‌سازی این پیام را می‌رساند که آمریکایی‌ها به پیشبرد صلح اهمیت می‌دهند و برای آن سرمایه‌گذاری می‌کنند.

🔹 در حالی که این صندوق منابع مالی خود را عمدتاً توسط آمریکا تامین می‌کند به دنبال پول‌های بیشتری از کنشگران بین‌المللی نیز هست. با توافقات عادی‌سازی کنشگرانی که می‌توانند دو طرف را به مسیر درست هدایت کنند و در این راستا سرمایه‌گذاری کنند بیشتر شده است.

🔹 دولت بایدن نشان داده که با بازسازی آنچه توسط ترامپ تخریب شده بود، آغاز خواهد کرد؛ در بلندمدت اما به دنبال راه‌هایی برای کاهش تنش‌ها بین طرفین با هدف نهایی نزدیک‌تر کردن رهبران طرفین به یکدیگر است. در همین حال، بعید است که رویکردی اتخاذ کند که منجر به توافقی بزرگ شود؛ بلکه برای اقدامات کوچک‌تری برنامه‌ریزی می‌کند که تاثیر تدریجی معناداری داشته باشد.

منبع

(https://foreignpolicy.com/2021/02/04/theres-hope-for-israeli-palestinian-peace/)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه