آینده بحران یمن در سایه سیاست جدید دولت آمریکا

موضع رسمی دولت جدید آمریکا درباره جنگ یمن و سفر بی‌سابقه «گریفیتس» فرستاده سازمان ملل در امور یمن به تهران، نوید‌بخش دوره‌ای جدید از حل‌و‌فصل بحران یمن است.

♦️ آینده بحران یمن در سایه سیاست جدید دولت آمریکا

#تحلیل_کوتاه

🔹 موضع رسمی دولت جدید آمریکا درباره جنگ یمن و سفر بی‌سابقه «گریفیتس» فرستاده سازمان ملل در امور یمن به تهران، نوید‌بخش دوره‌ای جدید از حل‌و‌فصل بحران یمن است. به نظر می‌رسد با این موضع آمریکا و تعیین نماینده ویژه برای حل بحران یمن که از قضا از دیپلمات‌های باسابقه و کارکشته در امور کشورهای خاورمیانه است، از هم‌اکنون برای پایان درگیری و محاصره چشم‌اندازی نسبتاً امیدوارکننده متصور است.

🔸 درباره دلایل و چرایی ورود زودهنگام و جدی دولت بایدن به بحران یمن گمانه‌هایی از جمله پایان آبرومندانه جنگ و محاصره به منظور بازیابی حیثیت‌ خود و هم پیمان‌شان مطرح است. فراموش نکنیم دو سال از شش سال جنگ سعودی در یمن در دوره ریاست‌‎جمهوری اوباما و معاونت جو بایدن رخ داد. لذا پذیرفتنی نیست که آمریکایی‌ها بخاطر ملاحظات حقوق‌بشری و یا به سبب همدردی با مردم یمن قصد پایان‌دادن به این جنگ را داشته باشند.

🔸 بحث دیگر، کیفیت این مداخله و سناریوی دولت بایدن برای مدیریت بحران است. برخی معتقدند ممکن است آمریکایی‌ها به دنبال وارد کردن یمن به یک جنگ و درگیری داخلی گسترده و دامنه‌دار پس از پایان جنگ و تجاوز خارجی باشند. برخی نیز معتقدند آن‌ها تلاش دارند با در دست‌گرفتن نبض تحولات، انصارالله را به گونه‌ای مدیریت و هدایت کنند که هم منافع سعودی در یمن تأمین شود و هم بر اساس آن چه به طور رسمی اعلام نموده‌اند، کنترل تنگه باب‌المندب و آبراه‌های مهم مجاور یمن را از کنترل‌شان خارج و در اختیار طرف‌هایی قرار دهند که همسو با منافع کلان آمریکا باشند.

✅ با این‌ اوصاف آن‌چه روشن است آمریکا، یمن را در اختیار ایران و انصارالله قرار نخواهد داد و بدیهی است سناریوی مدنظر آن‌ها برای یمن، هر چه هست منافع این دو در آن لحاظ نشده است. لیکن بنظر می‌رسد جنس بازیگری آمریکا در این مقطع، مبتنی بر حل مسئله نیست و بیشتر جنبه مدیریت بحران و فرصت‌سازی برای کسب منافع حداکثری دارد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿
▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه