بایدن نباید سکان رویکرد برجامی خود را به عربستان بسپارد

یک هفته نامه آمریکایی هشدار داد که حضور بازیگران منطقه ای از جمله عربستان در مذاکرات هسته ای ایران، نتیجه ای جز زیاده خواهی و انحراف از اصل موضوع نخواهد داشت.

هفته نامه «نیوزویک» در مطلبی به ادعای اخیر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه درباره لزوم مشارکت عربستان سعودی در مذاکرات هسته‌ای با ایران و استقبال وزارت خارجه آمریکا از این پیشنهاد پرداخت.

به عقیده نگارنده این مطلب، عملی شدن این پیشنهاد نه تنها به اجرای سیاست‌های دولت بایدن کمکی نمی‌کند؛ بلکه به طور قطع با مخالفت ایران مواجه خواهد شد چرا که ورود بازیگران منطقه‌ای به برجام حاصلی جز ظهور مفاد زیاده خواهانه نخواهد داشت.

نیوزویک در ادامه توضیح می‌دهد که منافع آمریکا متفاوت از کشورهای خلیج فارس است و وقتی پای تعامل با ایران به میان می‌آید؛ بهتر است به کاهش تنش‌های واشنگتن-تهران اولویت بیشتری بدهد تا حل مسائل منطقه‌ای.

به ادعای نگارنده این مطلب که تحت عنوان «عربستان نباید هدایت سیاست آمریکا در قبال ایران را به دست بگیرد» به چاپ رسیده است؛ اصرار آمریکا مبنی بر اینکه ایران باید برای اجرای کامل برجام پیش قدم شود؛ بیهوده است و بهترین راه، توافق یک به یک یعنی تبعیت در مقابل تبعیت است.

نیوزویک در ادامه می‌افزاید: اینکه کشورهای خلیج فارس توقع دارند مفاد قوی‌تری در هرگونه توافق جدید با ایران گنجانده شود؛ به معنای این نیست که آمریکا باید آنها را برآورده کند. اما واشنگتن می‌تواند عربستان و امارات را تشویق کند تا همانطور که پیشتر «جیک سالیوان» مشار امنیت ملی کاخ سفید پیشنهاد داد؛ طرح‌های دیپلماتیک خود را در قبال ایران پیگیری کنند. اما اینکه آنها را پای میز مذاکرات برجامی بنشاند؛ فقط به انحراف از اصل موضوع به نفع آن کشورها و در نهایت تضعیف اهداف سیاسی واشنگتن، منجر می‌شود.

نیوزویک در ادامه مدعی می‌شود که آمریکا می‌تواند تلاش کند که ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس در راستای حل مسائل منطقه‌ای با یکدیگر مذاکره کنند، اما این اقدام نباید یکی از شروط رفع تحریم‌ها باشد.

نیوزویک در ادامه می‌نویسد: آمریکا باید دیپلماسی محدود خود را بر ملاحظات منطقه‌ای وسیع‌تر، اولویت دهد حال آنکه کاهش فشارهای اقتصادی نیز به کاهش تنش‌های واشنگتن-تهران منجر خواهد شد. در این مسیر، بایدن باید در مقابل فشارهای رژیم صهیونیستی نیز مقاومت کند چرا که جنگ با ایران برای هیچیک از آنها منفعتی ندارد.

نویسنده مطلب در نهایت با اشاره به خروج یک جانبه آمریکا از برجام، می‌نویسد: مسئولیت نشان دادن حسن نیت با واشنگتن است و اینکه اگر بایدن به دنبال اجتناب از اشتباهات گذشته است؛ نباید سکان (سیاست خود در قبال ایران) را به دست عربستان سعودی بدهد.

 

  • این مطلب، صرفاً جهت اطلاعِ مخاطبان، نخبگان، اساتید، دانشجویان، تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران بازنشر یافته و الزاماً منعکس‌کننده‌ی مواضع و دیدگاه‌های اندیشکده راهبردی تبیین نیست.

منبع: خبرگزاری مهر

ارسال دیدگاه