طرح بایدن برای یمن

اندیشکده «مؤسسه خاورمیانه» در یادداشتی پس از سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر تلاش برای پایان جنگ یمن، به ارزیابی طرح دولت جدید آمریکا برای این مسأله پرداخته است.

♦️ طرح بایدن برای یمن

#گزارش_کوتاه

🔹 اندیشکده «مؤسسه خاورمیانه» در یادداشتی پس از سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر تلاش برای پایان جنگ یمن، به ارزیابی طرح دولت جدید آمریکا برای این مسأله پرداخته است. بایدن ضمن انتقاد از عربستان اعلام کرد که بحران یمن باید از راه سیاسی پایان پذیرد.

🔹 نویسنده بیان می‌کند که «طرح اول» دولت آمریکا در آغاز این جنگ در دولت اوباما، حمایت از تجاوز زمینی و هوایی عربستان و امارات با هدف اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت مبنی بر حذف انصارالله از قدرت سیاسی بود.

🔹 ولی این نبرد به دو دلیل شکست خورد. اول اینکه عموم گروه‌های سیاسی و قبایل یمنی، حتی منتقدان انصارالله بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی در مقابل متجاوزان به وحدت رسیدند. دلیل دوم بروز اختلاف و نهایتاً نبرد نظامی میان نیروهای وابسته به عربستان و امارات است.

🔹 طبق این مقاله، مقاومت پنج‌ساله انصارالله، بایدن را به این نتیجه رسانده که نمی‌توان این گروه را از قدرت کنار گذاشت. بنابراین «طرح دوم» آمریکا احتمالاً زمینه‌سازی برای توافقی میان عربستان و انصارالله است که این گروه در قبال مشروعیت سیاسی بین‌المللی از تهدید مرزهای جنوبی عربستان خودداری کند.

🔸 در رابطه با راه‌حل مطرح شده در این مقاله، این نکته گفتنی است که اولاً هنوز تضمینی برای یکپارچگی سرزمینی یمن ارائه نمی‌دهد و ثانیاً از یک‌سو سایر طرف‌ها از جمله گروه‌ها و طوایف مختلف یمنی را نادیده گرفته است که می‌تواند رسیدن به راه‌حل بلندمدت را با دشواری‌هایی مواجه سازد.

منبع

(https://www.mei.edu/blog/monday-briefing-what-exactly-biden-plan-yemen#schmitz)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه