تغییر استراتژی آمریکا در قبال ناتو

اندیشکده مطالعات بین‌المللی و راهبردی در یادداشتی به نقد سیاست آمریکا مبنی بر فشار به کشورهای اروپایی برای افزایش سهم‌شان در تأمین هزینه‌های ناتو پرداخته است.

♦️ تغییر استراتژی آمریکا در قبال ناتو

#گزارش_کوتاه 

🔹 اندیشکده مطالعات بین‌المللی و راهبردی در یادداشتی به نقد سیاست آمریکا مبنی بر فشار به کشورهای اروپایی برای افزایش سهم‌شان در تأمین هزینه‌های ناتو پرداخته است. نویسنده به دولت بایدن توصیه می‌کند این سیاست را کنار گذاشته و راهبرد مؤثرتری اتخاذ کند.

 

🔹 به نظر نویسنده، راهکار آمریکا در خصوص ناتو در دوران ترامپ مبتنی بر تقسیم هزینه‌ها میان شرکا و کاهش نیروهای خارج از کشور، پاسخ‌گوی نیازمندی‌های غرب نیست. زیرا هیچ ارزیابی دقیقی از هزینه‌ها و فواید این سیاست‌ها انجام نشده است. باید به‌صرفه‌ترین راه‌حل‌ها انتخاب شود.

 

🔹 برآورد آژانس اطلاعات دفاعی از هزینه‌های نظامی روسیه نشان می‌دهد کشورهای اروپایی ناتو هزینه بیشتری از مسکو در برنامه دفاعی داشته‌اند. چنان‌که این کشورها از ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ حداقل ۱/۵ و حداکثر ۳ برابر روسیه بودجه دفاعی و نظامی‌اش بوده است، ولی نتوانسته در برابر اقدامات توسعه‌طلبانه مسکو بایستد.

 

🔹 نویسنده یکی از دلایل ضعف ناتو در برابر مسکو را این دانسته که دولت پوتین توسعه تسلیحاتی اعم از خرید، طراحی و نوسازی را در برنامه‌ای دقیق و متمرکز تحت عنوان «برنامه تسلیحات استراتژیک» پیگیری می‌کند. بودجه این برنامه در سال‌های اخیر رشد مداوم داشته و صرفاً کاهش قیمت نفت در ۲۰۱۷، آن را با وقفه مواجه کرده است.

 

🔹 به باور نویسنده، مسأله اصلی ناتو نه افزایش بودجه نظامی بلکه مدیریت آن است. ناتو باید به جای تمرکز بر صرف توسعه تسلیحاتی و فروش سلاح به دیگر متحدان، راهکارهایی برای افزایش بازدارندگی بیندیشد. انجام ارزیابی‌های جامع، تدوین استراتژی‌های واقع‌بینانه منطبق با گزارش‌های پیشرفت، ایجاد برنامه‌های پنج‌ساله و بررسی پیشرفت در بازه‌های زمانی منظم، تمرکز بر الزامات مشترک اعضا در آینده و گفتگوهای شفاف انتقادی در اتاق‌های فکر، از جمله این راهکارهاست.

 

🔸 به نظر می‌رسد تجربه سیاست‌های ترامپ در تمرکز بر فروش تسلیحات به متحدان غرب که به تشدید رقابت تسلیحاتی منجر شد و هم‌چنین خروج روسیه و آمریکا از «پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای»، ارزیابی اندیشکده‌های آمریکایی و توصیه‌های آنها را با تغییراتی همراه کرده است. البته تاکنون دولت جدید آمریکا اقدامی در جهت تغییر سیاست خود در قبال ناتو بروز نداده است.

منبع

 (https://www.csis.org/analysis/biden-transition-and-reshaping-us-strategy-replacing-burden-sharing-meaningful-force)

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه