آیا آمریکا تحریم‌های «ضد تروریسم» علیه ایران را ملغی می‌کند؟

بخش مهمی از تحریم‌های آمریکا پس از خروج از برجام، قرار دادن نهادها و افراد ایرانی تحت برچسب «ضد تروریسم» بوده است.

♦️ آیا آمریکا تحریم‌های «ضد تروریسم» علیه ایران را ملغی می‌کند؟

#تحلیل_کوتاه

🔹 بخش مهمی از تحریم‌های آمریکا پس از خروج از برجام، قرار دادن نهادها و افراد ایرانی تحت برچسب «ضد تروریسم» بوده است. تحریم‌هایی که بخش‌های مهمی از سیستم اقتصادی کشور از جمله بانک مرکزی، شرکت‌های معدنی و پالایشی و موارد دیگر را در بر گرفته است.

🔸 این تحریم‌ها کار را برای بازگشت آمریکا به برجام دشوارتر ساخته است. زیرا از یک‌سو جزئی از تحریم‌های برجامی و یا تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای قلمداد نمی‌شوند و از سوی دیگر بدون رفع آن‌ها، ایران امکان بهره‌مندی از منافع اقتصادی برجام را نیز نداشته و عملاً همان تحریم‌ها تحت عناوین دیگری، ایران را تحت فشار قرار خواهد داد.

🔸 پس از ۱۱ سپتامبر، در میان هیئت حاکمه و حتی نخبگان و افکار عمومی آمریکا، اجماع نسبی در ضرورت مقابله با آن‌چه تروریسم خوانده شد، وجود داشته است. دولت ترامپ نیز با آگاهی از این نکته، بسیاری از شریان‌های مالی و تجاری ایران را تحت تحریم‌های به‌اصطلاح مقابله با تروریسم قرار داد تا عملاً برجام بلاموضوع شود.

🔸 از یک‌سو تلاش دولت بایدن برای رفع این تحریم‌ها، مخالفت کنگره و نومحافظه‌کاران را برمی‌انگیزاند. زیرا گروه مذکور آن را برخلاف شعارها و مواضع تبلیغاتی بایدن در مقابله با آن‌چه «فعالیت‌های بدخیم منطقه‌ای ایران» معرفی می‌کرد، خواهند دانست. از سوی دیگر به نظر می‌رسد گروهی از تیم سیاست خارجی بایدن، ترجیح می‌دهد این تحریم‌ها به عنوان اهرم‌های فشاری برای اقناع ایران به لزوم مذاکرات منطقه‌ای باقی بماند.

✅ می‌توان این احتمال را مطرح کرد که در ازای بازگشت کامل ایران به برجام، دولت بایدن نیز برخی از تحریم‌های اقتصادی با برچسب «ضدتروریسم» که عاملیت جدی در مبادلات آزادانه و رسمی ایران با خارج از کشور دارند، مانند تحریم‌ها علیه بانک مرکزی، وزارت نفت و صنایع فولاد را صرفاً به طور موقت و حتی تا سقف محدودی، تعلیق نماید ولی لغو آن را به ورود ایران به مذاکرات منطقه‌ای، منوط کند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه