ابهامات جدی درباره سیاست دولت بایدن در قبال یمن و عربستان

نشریه هیل در گزارشی می‌نویسد: پس از اعلام بایدن مبنی بر قطع حمایت آمریکا از عملیات نظامی تهاجمی در یمن، بسیاری این مسئله را چراغ امیدی برای پایان جنگ قلمداد کردند ولی با گذشت زمان، ابهاماتی درباره آن‌چه در واقعیت تغییر کرده، پیش آمده است.

♦️ ابهامات جدی درباره سیاست دولت بایدن در قبال یمن و عربستان

#گزارش_کوتاه

🔹 نشریه هیل در گزارشی می‌نویسد: پس از اعلام بایدن مبنی بر قطع حمایت آمریکا از عملیات نظامی تهاجمی در یمن، بسیاری این مسئله را چراغ امیدی برای پایان جنگ قلمداد کردند ولی با گذشت زمان، ابهاماتی درباره آن‌چه در واقعیت تغییر کرده، پیش آمده است.

🔹 با اینکه پنتاگون اعلام کرده تبادل اطلاعات در عملیات‌های تهاجمی را متوقف کرده اما همچنان درباره نحوه اجرای این سیاست پرسش‌هایی وجود دارد. همچنین با وجود توقف دو معامله بزرگ تسلیحاتی با عربستان، بایدن بر دفاع از ریاض برابر حملات تأکید کرده است. پنتاگون پیش‌تر نیز حمایت نظامی از عربستان را عمدتاً دفاعی توصیف کرده بود.

🔸 حال این نگرانی وجود دارد که دولت آمریکا، استمرار پشتیبانی از عملیات تهاجمی سعودی را دفاعی معرفی کند. یک منبع مطلع گفته: این یک سوال واقعی است و بسیاری در دولت می‌خواهند بفهمند تصمیم رئیس‌جمهور در عمل به چه معناست. به نظر می‌رسد در دولت بر سر این موضوع اختلاف‌نظر وجود دارد.

🔸 یکی از مدافعان سیاست بایدن می‌گوید: نشانه‌های خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد این چیزی فراتر از یک تغییر لفظی است؛ اما به‌نظرم پس از ۶ سال جنگ، بیش از برداشتن یک گام نیاز داریم. اما سوال این است که در نهایت کدام بخش از دولت موفق می‌شود دیدگاه خود را غالب کند؟ شورای امنیت ملی که خواستار استمرار روال موجود است و یا آمریکا واقعاً بر اساس ارزش‌ها و حقوق‌ بشر مدیریت بحران خواهد کرد و در این صورت وزارت خارجه متولی خواهد بود.

🔸 در این شرایط، طرفداران توقف حمایت از جنگ یمن می‌گویند فروش میلیاردی اسلحه به سعودی و امارات باید در تصمیمات بایدن لحاظ شود. بر این اساس بیش از ۸۰ سازمان و فرد در نامه‌ای به بایدن، ۲۸ معامله فروش سلاح به ارزش ۳۶/۵ میلیارد دلار تصویب شده از سال ۲۰۱۷ را شناسایی کردند و خواهان لغو آن شدند.

منبع

(https://thehill.com/policy/defense/538526-bidens-move-on-yemen-sparks-new-questions)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه