پیام پرتاب موشک ماهواره‌بر ذوالجناح

پرتاب آزمایشی ماهواره‌بر ترکیبی «ذوالجناح»، با موتور سوخت جامد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت. این موشک دارای دو مرحله پیشرانش جامد و یک مرحله با پیشرانش مایع است و توانایی حمل ماهواره تا وزن ۲۲۰ کیلوگرم در مدار ۵۰۰ کیلومتری را داراست.

♦️ پیام پرتاب موشک ماهواره‌بر ذوالجناح

#تحلیل_کوتاه 

🔹 پرتاب آزمایشی ماهواره‌بر ترکیبی «ذوالجناح»، با موتور سوخت جامد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت. این موشک دارای دو مرحله پیشرانش جامد و یک مرحله با پیشرانش مایع است و توانایی حمل ماهواره تا وزن ۲۲۰ کیلوگرم در مدار ۵۰۰ کیلومتری را داراست.

🔸 برخی رسانه‌های آمریکایی و اروپایی آن را تلاشی برای تولید موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و همچنین تولید موشک‌های قاره‌پیما در آینده قلمداد کردند. امری که نشان می‌دهد ترکیب افزایش برد موشک‌های ایران با سیاست افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در «معتبرسازی تهدید» ایران در جهت ایجاد اهرم فشار علیه غرب تا حدی موثر واقع شده است.

🔸 پیام دیگر این‌که این آزمایش در هفته‌های اولیه استقرار بایدن در کاخ سفید نشان می‌دهد توسعه برنامه موشکی ایران منوط به تغییر دولت‌های خارجی نیست و امری است که تحت هر شرایطی تداوم خواهد یافت. بدین ترتیب آمریکا گزاره تکمیل برجام با مذاکرات موشکی را باید کنار بگذارد.

🔸 این موشک نیازی به سکوی ثابت ندارد و پرتاب آن از سکوی متحرک به افزایش بازدارندگی نظامی خواهد انجامید. زیرا دیگر ضرورتی به شلیک از برخی مراکز اصلی موشکی نیست. این نکته در کنار نمایش پایگاه موشکی زیرزمینی در خلیج فارس، پیام واضحی برای برخی کشورهای عربی دارد که درصدد دست‌یابی به سامانه ضدموشکی «گنبد آهنین» رژیم صهیونیستی هستند.

✅ علاوه بر موارد فوق، این نکته قابل ذکر است که تداوم آزمایش‌های ماهواره‌ای در برنامه هوافضای ایران، ابعاد علمی و تحقیقاتی برجسته‌ای دارد که تعطیل‌بردار نبوده و دولت‌های غربی نمی‌توانند با بهانه‌جویی‌های مختلف و طرح موضوعات غیرمرتبط، از آن ممانعت به عمل بیاورند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه