چرایی افزایش حملات انصارالله به مأرب و عمق خاک عربستان

چند روز پس از اعلام رسمی آمریکا مبنی بر خارج کردن انصارالله از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه و همچنین سفر همزمان نماینده ویژه آمریکا در امور یمن به ریاض و نماینده سازمان ملل در امور یمن به تهران و داغ شدن بحث‌هایی در رابطه با طرح‌های مربوط به حل‌و‌فصل بحران یمن، به ناگهان جبهه‌های مختلف درگیری در یمن فعال‌تر شد.

♦️ چرایی افزایش حملات انصارالله به مأرب و عمق خاک عربستان

#تحلیل_کوتاه

🔹 چند روز پس از اعلام رسمی آمریکا مبنی بر خارج کردن انصارالله از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه و همچنین سفر همزمان نماینده ویژه آمریکا در امور یمن به ریاض و نماینده سازمان ملل در امور یمن به تهران و داغ شدن بحث‌هایی در رابطه با طرح‌های مربوط به حل‌و‌فصل بحران یمن، به ناگهان جبهه‌های مختلف درگیری در یمن فعال‌تر شد.

🔹 حملات موشکی و پهپادی به مناطق مختلف جنوب عربستان و فعال شدن جبهه نبرد در مأرب قابل اشاره است. چه‌اینکه نیروهای انصارالله به ۱۱ کیلومتری دروازه‌های مأرب رسیده‌اند و امکان سقوط آخرین مقر نیروهای دولت مستعفی منصور هادی نیز دور از ذهن نیست.

🔸 درباره دلایل و چرایی این راهبرد انصارالله گمانه‌های مختلفی مطرح شده است. نخستین گمانه این است که انصارالله با آشکار شدن افق خاتمه جنگ و داغ شدن بحث مذاکرات، درصدد است تا از طریق کسب دستاوردهای میدانی، امتیازهای بیشتری از طرف مقابل بگیرد.

🔸 گمانه دوم این است که اساساً رهبران انصارالله اعتمادی به ورود میانجیگرانه آمریکا به بحران یمن ندارند و با سوءظن جدی به وعده‌های آن‌ها می‌نگرند. بر این اساس اتفاقاً تلاش می‌کنند تا با وارد ساختن ضربات جدی به مجموعه ائتلاف سعودی، محاسبات آمریکا را در بدو ورود به پرونده یمن دچار تغییرات اساسی کنند.

✅ آن‌چه مشخص است، رهبران انصارالله و همپیمانان آن‌ها تا اینجا توانسته‌اند با بردباری در مواجهه با وعده‌های دولت آمریکا، دچار ذوق‌زدگی نشده‌ و واکنشی که ممکن است همه یا بخشی از دستاوردهای شش ساله مقاومت آن‌ها را بر باد بدهد، بروز نداده‌اند. در این راهبرد، مقاومت فعال در کنار باز گذاشتن باب مذاکره به طور همزمان پیگیری خواهد شد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه