بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها: ایران در حال پیروزی است

کارشناس اندیشکده ضد ایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در یادداشتی ضمن انتقاد از بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، آن را موجب نجات اقتصاد ایران دانسته که به‌زعم وی تحت «فشار حداکثری» به شدت آسیب دیده است و این معنایی جز «احساس پیروزی» برای تهران نخواهد داشت.

♦️ بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها: ایران در حال پیروزی است

#گزارش_کوتاه

🔹 کارشناس اندیشکده ضد ایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در یادداشتی ضمن انتقاد از بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، آن را موجب نجات اقتصاد ایران دانسته که به‌زعم وی تحت «فشار حداکثری» به شدت آسیب دیده است و این معنایی جز «احساس پیروزی» برای تهران نخواهد داشت.

🔸 نویسنده بیان می‌کند علی‌رغم پایان دولت ترامپ، ایران هم‌چنان از تعامل با آمریکا اجتناب کرده و بر سیاست «باج‌گیری» اصرار دارد، فهرست خواسته‌های مطرح‌شده از سوی رهبری ایران نشان از این امر دارد. ایران با افزایش سطح غنی‌سازی در فردو و توسعه برنامه موشکی، اهرم‌های فشار متناسب با این سیاست را نیز تأمین می‌کند.

🔸 حتی اگر چنان‌چه برخی اعضای تیم سیاست خارجی بایدن بازگشت به برجام را مقدمه‌ای برای شکل‌گیری توافقی «طولانی‌تر و مستحکم‌تر» بدانند، ولی «نمی‌توان بنای جدید را بر پایه‌هایی سست بنیان گذاشت». زیرا رفع تحریم‌های برجامی عملاً اهرم فشاری برای ترغیب ایران به این توافق باقی نمی‌گذارد.

🔸 نویسنده معتقد است پیش‌تر جرج‌بوش و اوباما نیز صرفاً بر پرونده هسته‌ای تمرکز و آن را از دیگر موضوعات اختلافی متمایز کردند و این همان چیزی است که ایران می‌خواهد. زیرا بدون حل دیگر موضوعات، توان هسته‌ای‌اش را نیز حفظ کرده است. تنها ترامپ بود که این سیاست نادرست را تغییر داد.

🔸 در این یادداشت آمده است «هر چه تهران پول بیشتری داشته باشد، عزم کمتری برای دیپلماسی خواهد داشت» و بدین‌ترتیب نویسنده پیش‌بینی می‌کند که رویکرد دیپلماتیک بایدن با شکست مواجه خواهد شد. مگر آن‌که با کمک متحدان اروپایی و منطقه‌ای، هم‌چنان تحریم‌ها را به عنوان اهرم فشاری برای وادارسازی ایران به دیگر توافق‌ها حفظ کند.

✅ بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که یکی از اندیشکده‌های تأثیرگذار در دولت ترامپ بود در حالی به تمجید از سیاست‌های وی می‌پردازد که نتیجه سیاست‌های دولت ترامپ، کاهش تعهدات برجامی ایران در پاسخ به بدعهدی آمریکا در خروج از برجام بوده و در سطح منطقه نیز جز بی‌ثبات‌سازی و ناآرامی ثمری نداشته است.

منبع

(https://www.fdd.org/analysis/2021/02/04/iran-is-already-winning/?utm_content=buffer27f53&utm_medium=Twitter+(via+Buffer)&utm_source=twitter.com/fdd&utm_campaign=@FDD+via+Buffer+feed)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه