توافق ایران و آژانس؛ تداوم بازرسی‌ها

در پی سفر رافائل‌گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، توافقی در خصوص تداوم بازرسی‌ها پس از توقف پروتکل الحاقی به امضا رسید.

♦️ توافق ایران و آژانس؛ تداوم بازرسی‌ها

#تحلیل_کوتاه

🔹 در پی سفر رافائل‌گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، توافقی در خصوص تداوم بازرسی‌ها پس از توقف پروتکل الحاقی به امضا رسید. مهم‌ترین بخش این توافق، امکان‌سنجی تداوم راستی‌آزمایی آژانس از طریق ذخیره داده‌های دوربین‌ها در برخی تأسیسات به مدت ۳ ماه است. در صورت تداوم تحریم‌ها، این فایل‌ها پاک شده و پس از آن نیز داده‌ای ذخیره نخواهد شد.

۱️⃣ نکته اول اینکه داده‌های کدام فعالیت‌ها و در کدام تأسیسات، ذخیره خواهد شد؟ زیرا مشخصات این موارد که در پیوست بیانیه مشترک ایران و آژانس آمده، محرمانه است. اگر بخش‌هایی که حتی در این ۳ ماه نیز داده‌ای از آن‌ها ذخیره نمی‌شود، از بخش‌های حیاتی و حساس برنامه هسته‌ای، مانند فردو باشد، آنگاه اعتبار تهدید ایران، هم‌چنان بسیار بالاست. در غیر این صورت، عملاً بازرسی آژانس از برنامه هسته‌ای، در شکلی دیگر برقرار است.

۲️⃣ نکته دوم اینکه در این مدت ۳ ماهه، چه فعالیت‌هایی پیگیری خواهد شد و سطح پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران چه میزان خواهد بود؟ تنظیم این مهلت می‌تواند نوعی اطمینان‌بخشی به آژانس و دولت‌های غربی محسوب شود که ایران اگر می‌خواست پیشرفت قابل‌توجهی در برنامه‌اش داشته باشد، چنین توافق موقتی را نمی‌پذیرفت.

۳️⃣ نکته سوم اینکه مدت‌زمان ۳ ماه بر چه مبنایی تعیین شده است؟ ممکن است پیام‌هایی در خصوص احیای برجام در این مدت از طریق واسطه‌هایی نظیر اروپا یا حتی روسیه مخابره شده باشد. ممکن است آمریکا وعده‌ای درباره لغو تحریم‌های برجام و فرامین اجرایی ترامپ داده باشد، ولی برای این کار زمان بیشتری را طلب کرده باشد.

🔸 به نظر می‌رسد این توافق، تبعاتی در خصوص کاهش اثرگذاری توقف پروتکل الحاقی در راهبرد مقاومت حداکثری داشته باشد. در عین حال که پاسخ پرسش‌های فوق می‌تواند ابعاد این مسأله را روشن‌تر ساخته و نشان‌گر سطح این تبعات بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی در پرونده هسته‌ای باشد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه